Een tijdsbeeld over de voorstelling ‘olwiefkenijs’ en de
rare ideeën van een gepensioneerde dorpsdirigent.
Ik hoef niet meer te werken want ik ben 67 jaar oud en als ik de vele rouwadvertenties lees zijn de dagen al geteld. De jonge mensen kijken je aan en je ziet ze denken wat wil die ouwe knakker nog. Ik ga dan altijd voorzichtigheidshalve een blokje om anders krijg je ook nog een pak op je sodemieter. Ouwe meisjes van 90 jaar worden in deze tijd beroofd en zelfs verkracht...ja ja ..het zijn incidenten en ‘Haren’ was ook Jolo.
Ik hoef niet meer te werken want ik ben 67 jaar oud en als ik de vele rouwadvertenties lees zijn de dagen al geteld. De jonge mensen kijken je aan en je ziet ze denken wat wil die ouwe knakker nog. Ik ga dan altijd voorzichtigheidshalve een blokje om anders krijg je ook nog een pak op je sodemieter. Ouwe meisjes van 90 jaar worden in deze tijd beroofd en zelfs verkracht...ja ja ..het zijn incidenten en ‘Haren’ was ook Jolo.
De hengsten onder de paarden gaan, als ze één of twee jaar
zijn, de hengsten-wei in. Ze leren hier onder elkaar normen en waarden. Mijn
menig... de jongens van alle culturen in Nederland vanaf een bepaalde leeftijd verplicht het internaat in, een
soort kazerne. s Morgens 6 uur op het appèl daarna sport, studie (één taal
leren) en nuttige dingen doen, inzetbaar zijn bij calamiteiten. s ’Avonds om 20
uur vrij...nou dan wil je wel slapen. Meer basis hoeven ze niet te hebben, de
jongens gaan daarna zichzelf wel ontwikkelen waar ze goed in zijn en zoeken echt
wel een meester waar ze met respect zich verder ontwikkelen, zoals ze dat in de
middeleeuwen ook deden. De eerste zeven jaar thuis lekker spelen, de tweede
zeven jaar een vak leren bij een meester en de derde zeven jaar bij een andere meester
het vak verder ontwikkelen.
Op de tegenwoordige school zijn de meesters blij dat ze heelhuids thuis komen of op de tablet-school van Maurice de Hond leer je ook geen omgangsnormen, van wie dan. Kinderen hebben veel energie en daarom leiding nodig om om te gaan met deze energie zoals het in de dierenwereld heel normaal is en ledigheid is des duivels oorkussen zei mijn oma altijd...had ze gelijk?
Op de tegenwoordige school zijn de meesters blij dat ze heelhuids thuis komen of op de tablet-school van Maurice de Hond leer je ook geen omgangsnormen, van wie dan. Kinderen hebben veel energie en daarom leiding nodig om om te gaan met deze energie zoals het in de dierenwereld heel normaal is en ledigheid is des duivels oorkussen zei mijn oma altijd...had ze gelijk?
Feuilleton deel 3
in het Grunnegs uit de voorstelling ‘olwiefkenijs.’ (= familieberichten)
Deze week ga ik met olwiefkenijs naar Bad-Nieuweschans.
Deze week ga ik met olwiefkenijs naar Bad-Nieuweschans.
De Woonderij
Mien femilie haar woonderij in n spitkeet (spitkeet komt van
heidespitten,dus plaggenhut)
t Òlmìns woonde der bie in...Haar oaderverkaalken. t Vuur brandde midden in de koamer zunder schösstain. Ze zaten dìn ook altied in dook...t was der altied dokeg.
t Òlmìns woonde der bie in...Haar oaderverkaalken. t Vuur brandde midden in de koamer zunder schösstain. Ze zaten dìn ook altied in dook...t was der altied dokeg.
Sege wer tuurt aan n toavelpoot en ston ook in dook, as sege
wat rappelderij haar, din hemmelde Pude
t aan en smeet t op vuur, zo slicht ging dat. Der was gain papier in dij tied en vanzulm ook gain kraante of bouk. Der was ook gain elektries, kovvie of thee. Der was wel bier, ook veur kinder. Boerenbier was wat licht aan de alcohol. t Keerske ging s oavends aan mit de kainsprikke (spaander van kienhout) denn der waren in dij tied gain lucifèrs zo as wie dij kinnen. Lucifèr kwam pas patent op in 1850.
Mor ze haren wel diemdoatsie (dieverdoatsie) ze zaten bie tieden mit vattien man in koamer en din stuurde toaveloakster der aine oet en mozzen dij aander n roaden wel der nait was.
t aan en smeet t op vuur, zo slicht ging dat. Der was gain papier in dij tied en vanzulm ook gain kraante of bouk. Der was ook gain elektries, kovvie of thee. Der was wel bier, ook veur kinder. Boerenbier was wat licht aan de alcohol. t Keerske ging s oavends aan mit de kainsprikke (spaander van kienhout) denn der waren in dij tied gain lucifèrs zo as wie dij kinnen. Lucifèr kwam pas patent op in 1850.
Mor ze haren wel diemdoatsie (dieverdoatsie) ze zaten bie tieden mit vattien man in koamer en din stuurde toaveloakster der aine oet en mozzen dij aander n roaden wel der nait was.
Bakemmer ston in houke van koamer as der s nachts ain n
deurgang kreeg. Ze deden moarze nait oafvegen denn der was gain papier in dij
tied. Pude haar jongs leert stief dichtkniepen...n soort knipoog mor din van achtern.
Loater dee ons femilie de moarze oafvegen mit krantepapier dat was nog zo ombie
1960. Kiek...toun haar t nijsblad nog nut. Joa...as je veur n dubbeltje binnen
geboren...en nou komt het laid...“veur n dubbeltje geboren.”
De klarinet
Ik had zeker twintig jaar eerder
moeten beginnen met deze tak...Twintig jaar eerder met cabaret en twintig jaar
eerder met de klarinetten. Er is weer een blaaskapel opgeheven en ik heb de
hele boel opgekocht... tien klarinetten en een hobo. Daar gaat onze
dorpscultuur. Er zitten leuke klarinetten tussen o.a. een Selmer Signet en een
Buffet E11, een paar Boosey en Hawkes klarinetten van hout. De hobo is van Noblet.
Mijn favorieten zijn tot nu toe de Selmer en Getzen klarinetten...
In 1934 waren het de heren Strasser, Marigaux en Lemaire die de Selmer klarinetten maakten. De Selmer Strasser klarinetten waren student modellen en zie je vaak aangeboden op marktplaats. De Semer Marigaux waren de prof. modellen en zie je niet zo vaak op marktplaats. De Selmer Lemaire modellen waren gemaakt voor de gevorderde leerling. In 1948 kwam de eerste gegoten klarinet op de markt de Selmer Bundy Resonite en ook deze klarinet tref je vaak aan op marktplaats. In 2003 ontstond de Conn-Selmer compagnie. Ik heb laatst nog een Conn Silver Throat binnen gekregen uit Amerika en moet het nog op de werkbank hebben. Leblanc werd overgenomen door Stainway en het staat allemaal onder de paraplu van Conn-Selmer. Over het algemeen kun je zeggen dat de oude Franse en ook Duitse firma’s op een gegeven moment naar Amerika verhuisden (grotere markt) en nu kun je spreken dat het allemaal in China wordt gemaakt. Ik weet niet of dat bij Selmer ook zo is maar zou me niet verbazen. Er wordt ook veel nagemaakt in China en je kunt het niet van echt onderscheiden. Ik snap niet dat dit zo maar kan...Ze worden aangeboden op eBay en worden vrolijk over de hele wereld verkocht. De Buffet Crampon modellen zijn hier vaak het slachtoffer van.
Mijn favorieten zijn tot nu toe de Selmer en Getzen klarinetten...
In 1934 waren het de heren Strasser, Marigaux en Lemaire die de Selmer klarinetten maakten. De Selmer Strasser klarinetten waren student modellen en zie je vaak aangeboden op marktplaats. De Semer Marigaux waren de prof. modellen en zie je niet zo vaak op marktplaats. De Selmer Lemaire modellen waren gemaakt voor de gevorderde leerling. In 1948 kwam de eerste gegoten klarinet op de markt de Selmer Bundy Resonite en ook deze klarinet tref je vaak aan op marktplaats. In 2003 ontstond de Conn-Selmer compagnie. Ik heb laatst nog een Conn Silver Throat binnen gekregen uit Amerika en moet het nog op de werkbank hebben. Leblanc werd overgenomen door Stainway en het staat allemaal onder de paraplu van Conn-Selmer. Over het algemeen kun je zeggen dat de oude Franse en ook Duitse firma’s op een gegeven moment naar Amerika verhuisden (grotere markt) en nu kun je spreken dat het allemaal in China wordt gemaakt. Ik weet niet of dat bij Selmer ook zo is maar zou me niet verbazen. Er wordt ook veel nagemaakt in China en je kunt het niet van echt onderscheiden. Ik snap niet dat dit zo maar kan...Ze worden aangeboden op eBay en worden vrolijk over de hele wereld verkocht. De Buffet Crampon modellen zijn hier vaak het slachtoffer van.
Groetjes
John Hoekman
John Hoekman
Geen opmerkingen:
Een reactie posten