Moi apmoal,
Steeds meer lezers en dat is fijn, want anders schrijf je maar tegen de zon en de maan. Ik moest deze week steeds denken aan de regio-koren en vooral de koren waar ik in mijn leven mee te maken had. Na mijn 25 jarig jubileum bij het blaasorkest in Finsterwolde in 2001 kwam ik terecht bij de amusement-koren en het was ook de rumoerigste tijd van mijn leven. Wat hadden en hebben deze koren gemeen? en wat was het verschil met de blaaskapel?
Ze hadden allemaal een bestuur en ze hadden allemaal dirigent Hoekman en ze hadden allemaal ruzie. Was ik dan altijd fout? Ja...je zou het wel denken, maar die 25 jaar bij de blaaskapel ging toch ook goed waar lagen de verschillen dan.
Allereerst moet ik kwijt dat ik die 25 jaar in Finsterwolde eigenlijk een hele gewone tijd vond maar één van de leden van toen, waar ik laatst mee sprak, zei dat zij achteraf vond dat die gewone tijd toch eigenlijk buitengewoon was en daar had ze een punt. Achteraf een heel goed gevoel, die tijd komt niet weer.. maar hoeft ook niet meer...goed zo...
De verschillen:
Er waren bij de blaaskapel arrangementen (die werden gekocht bij een uitgever) en een ieder blies zijn partij. De dirigent moest dan wel het niveau bepalen en kon dan rustig aan een repertoire werken die op de langere termijn steeds beter werd. Let wel...langere termijn. Voor de leken: Een arrangement is een melodie met een achtergrond (bas/gitaar/drums/riffs) en een tegenmelodie of een overgang en gemaakt door een arrangeur en dan heb je nog slechte arrangementen en goede arrangementen met de bijbehorende prijs. De Amerikaanse arrangementen zijn soms fantastisch die wel eens gebruikt worden bij sommige popkoren.
De koren waar ik was hadden geen arrangementen en kenden alleen maar uit het hoofd een melodie en de tekst stond op een papiertje. De melodie van Jan Smit... oh oh ...die was mooi....en die van Frans Bauer is ook zo leuk. Kunnen we dat nou niet zingen. Ha ha...er werd zelfs een tweede stem gezongen en let wel...boven de melodie..en de lage stemmen zongen de melodie een octaaf lager maar het bleef de melodie. Het tweede couplet werd ook op dezelfde manier gezongen en ook het 5e couplet...totdat de toehoorders beginnen te gapen.
Bij de blaaskapel kreeg je eerst een opleiding alvorens je mocht meedoen, je moet je partij toch kunnen spelen anders wil het niet..en dan samen iets tot stand brengen waar ook het publiek nog lol aan kan beleven want het publiek hoort erbij.
Bij de koren heb je geen opleiding nodig en een ieder kan meedoen en de melodie meeblèren...
dat is niet zo erg maar... Oh ja... daar komt het bestuur...oh ja direct met de repertoire commissie erbij. Het laatste koor had zelf een catering commissie en een opbouw commissie en een...hou op...
Het bestuur (de voorzitter) van de blaaskapel besprak een probleempje tijdens de repetitie met de leden maar bij een koor werd in een achterkamertje door het bestuur 'het evalueren' voorbereid en daarna kreeg je een hele avond evalueren.
Even met de dirigent praten en nu komt het...wat heeft het bestuur met een dirigent te maken. Joa...oh...oh...zul je zeggen, wacht even...hij wordt aangesteld door het bestuur ...maar nu komt het...het bestuur wil hem be-sturen maar het bestuur weet helemaal niets van zijn vak af. Zij willen dit zingen en ze willen dat zingen en ze willen zo snel mogelijk optreden.
Nee...beste mensen het gaat hier om het domineren en meestal door één dominante persoon, die mensen om zich heen weet te creëren en de touwtjes in handen wil houden en waarom? Is plotseling de dirigent een gevaar geworden en wil de dirigent het koor overnemen? De laatste voorzitster zij: "Je moet zelf een koor beginnen" en hier kun je duidelijk uit opmaken wat er zich in dat hersenpannetje afspeeld. Ik had haar de laatste repetities buiten spel gezet en de uitkomst was als voorspeld.
Voorbeeld Bellingwolde:
Afspraak met het bestuur was (één van het bestuur) dat ik alleen Groninger liedjes op het repertoire wil en dat we gaan werken aan mijn project over Reiderland. Zij heeft mij onder die voorwaarde aangenomen zonder de leden op de hoogte te stellen. Nou...ik de eerste repetitie 200% enthousiast over Reiderland vertellen en de mensen zullen toen wel gedacht hebben die man heeft ze niet allemaal. Wat willen wij nu met Reiderland we willen gewoon zingen. Het bestuur kwam al heel snel op de proppen over een gesprek met de dirigent. Één persoon zei niets...had mij al wel tijdens de repetitie...er even tussendoor.... te kennen gegeven...er even tussendoor.... dat de mensen niet alleen Gronings willen zingen.
Voorbeeld Winschoten:
Afspraak met het bestuur dat ik alleen 3 of 4 stemmige arrangementen wil hebben alvorens te beginnen en als ik zelf een arrangement schrijf 20,- euro wil ontvangen. Ik kreeg een mapje mee met 4 stemmige zelfgemaakte arrangementen van de vorige dirigent (natuurlijk gekopieërd) maar tijdens de eerste repetitie kreeg ik te horen van de mevrouw dat we deze nummers niet gingen zingen, dat lag gevoelig. Er werd door één dame kopieën uitgedeeld van gewone accordeon partijen uit de winkel en daar moest ik het maar mee doen. Ik heb daar niets van gezegd en heb zelf maar een arrangement gemaakt en direct maar twee want er was niets. Dat was dus even 2x 9 uur onbetaald werk, want ik had de klok erbij gezet.
Het koor (de leden) waren best enthousiast en vonden de Groningse liedjes ook leuk tenminste zo kwam het over op mij. Meerstemmig zingen...ja...ja...en van noten af...dat lijkt meer als dat het is want niemand kan een noot lezen.
Ik ben even bezig geweest maar dat instuderen ...een hopeloze zaak...waar begin je aan...
het schiet ook niet op en dan moet een dirigent maar weer wat anders bedenken...en over het meerstemmig zingen schrijf ik dan de volgende keer. Commentaar uit welke hoek zou ik op prijs stellen, schrijf maar iets terug dan worden mijn artikeltjes een beetje spannender.
Moi è
John Hoekman
Uitgeverij: http://dollardmuziek.biedmeer.nl/
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten