woensdag 17 februari 2010

Logboek deel 30

Moi apmoal,

Ik had in mijn vorige blog geschreven over positief denken, daarom wil ik met enige goed bedoelde tips komen voor amateur-dirigenten, repertoire commissie's en wie dan ook die te maken hebben met de amateur-koren in de omgeving Winschoten. Let wel ...we zitten in het jaar 2010.

"Ik zit op t'zingen" zoals de Groninger dat zegt en... het is gezellig en dat laatste is nog maar de vraag.
Het koor heeft een dirigent, een repertoire commissie en een bestuur en een commissie voor de atributen en een commissie voor ontvangst en een commissie voor eventuele klachten en...en... ga zo maar door...dat is het "wij" gevoel zei een voorzitster.

De dirigent en het arrangement

Er vroeg mij eens een voorzitster of ik ook kon zwaaien en daarmee bedoelde ze...of ik ook de maat kon aangeven...ja...wat er niet omgaat in zo'n hersenpannetje.
Allereerst moet het bestuur een gedegen arrangement aankopen. De dirigent kan dit beter uitzoeken dan wie dan ook. Hij kan een arrangement bestuderen of het ook een leuk arrangement is, want er kunnen van één liedje meerdere arrangementen bestaan. Je kon dit horen tijdens de presentatie van het nieuwe songfestival-liedje. Je kreeg acht verschillende arrangementen (versies) te horen van één en hetzelfde liedje.
De dirigent weet ongeveer ook de kracht van zijn koor dus kan hij het juiste arrangement uitzoeken. De leden geven tijdens een repetitie zoveel titels door aan de dirigent dat een repertoire commissie echt niet nodig is.

Ik ben eigenlijk nog niet klaar met het voorgaande. De dirigent moet een artistiek vermogen bezitten en dat heeft hij dan meestal ook wel. Hij wil 'zijn' koor een eigen gezicht geven. Het koor draagt zijn stempel en hij verdedigt zijn muzikaal niveau. Hij wordt er ook op aangesproken door wie dan ook. (bv andere koren)

Het arrangement is uitgezocht en de dirigent brengt na enige praktische veranderingen het mee naar de eerste repetitie. De kennismaking met het nieuwe nummer (mijn ervaring) moet direct klikken. De stemmen worden één voor één bekeken (sopranen, alten enz.) en globaal doorgenomen. De mensen die geen noten kunnen lezen en dat zijn 99% van de koorleden krijgen een CD mee naar huis waar hun stemmetje op staat om thuis te studeren. In deze tijd, anno 2010, zou het heel goed over de PC kunnen en kan de dirigent het rechtstreeks al vóór de repetitie versturen. Conclusie: Het kan dus veel efficiënter en daar zou een repertoire commissie of bestuur zich over moeten buigen.

Het muzieknummer moet dan in de komende repetitie's ingestudeerd worden en veranderingen kunnen worden aangebracht. Bijvoorbeeld in het koor zitten goede zangeressen die hier en daar het nummer kunnen verbeteren om zodoende het koor beter uit de verf te laten komen. Ondertussen is het bestuur druk doende over de werkwijze van de dirigent: "al weer aan het veranderen." Er wordt de dirigent ook op gewezen dat hij er rekening mee moet houden dat er over drie weken een optreden is.

Bij dit soort koren ben je afhankelijk van het muzikaal geheugen van de leden, zij bepalen het tempo van het instuderen en dit kun je versnellen door de leden via een CD of via de PC de stemmen thuis te laten instuderen. Er gaan weken voorbij, want je bent ook bezig met een paar andere nummers die ook nog in de rij staan. Het bestuur dirigeert de dirigent, dat er een optreden voor de deur staat. Hij geeft toe en 'zijn' koor gaat dan maar zo...daar sta je dan voor het publiek je eigen niveau te verdedigen. Je kunt ook niet zeggen tegen het publiek: "De nummers zijn nog niet af hoor..."

Volgende keer verder,
Groetjes
John Hoekman

Geen opmerkingen:

Een reactie posten