zondag 18 juli 2010

Logboek deel 33

Moi apmoal,

Het is alweer een tijdje geleden dat ik mijn blog hebt bijgewerkt maar nu is het dan zover..zondagavond 18 juli. Ze zeggen als excuus altijd... druk druk...maar ik maak me nooit zo druk hoor...Je moet er ook gewoon zin in hebben. Ondertussen een gedicht en muziek gemaakt voor een uitzending op radio 1 (Holland doc 16 mei) en dan blijft het andere werk er even bij liggen.(wat een goede smoes...toch...niet dan)

Ik ben nog steeds bezig met het project over Reiderland en heb besloten de titel te veranderen in: "Òlwiefkenijs."

Òlwiefkenijs wil in het oud Gronings zeggen "Familieberichten." Ik bericht in de voorstelling over mijn familie. De '1e generatie' familie Duut, mijn familie dus... woonde in Saxumerwolde in Reiderland. Volgens de stamboom in het jaar des heren 1250. Saxumerwolde is nu een verdronken dorp in de Dollard en is jammer genoeg niet meer te bewonderen. (Het ligt op de bodem van de Dollard dicht bij Termunten, waarschijnlijker in de polder onder de grond)

Duut was getrouwd met Magie Plezier en ze hadden 'vattien kòrtbainen' (kinderen) en hun 'woonderij' was een
'spitkeet.'

Ik vertel en zing, tijdens de voorstelling, met Klaas Paapst en Peet Blaauw over mijn familie door de generaties heen tot ongeveer 1935 en tussendoor laten we video materiaal zien over allerlei onderwerpen waar onze familie mee te maken had de laatste 100 jaar. De eerste video over waar ze woonden en video twee over de 'woonderij' (plaggenhutten). De teksten, liedjes en video's duren niet lang want het moet straks ook op DVD met tekst en al en dat moet dan weer op Youtube kunnen en zo ben je nog wel even bezig.

Ik zal uitvoering in de volgende blogs over het verhaal berichten en natuurlijk over mijn familie. Ik kan al wel verklappen het waren boefjes...en iedere generatie had een 'haalf zeuven' in de familie. Duut (1e generatie) had dus 'vattien kòrtbainen' en daarom zeiden de dorpelingen "Duut hèt wat in de Puut" en later werd dit afgekort in "Pude."
Omstreeks 1800 moest iedereen een naam opgeven (intrede burgerlijke stand) en was er weer zo'n 'haalf zeuven'in de familie die 'Pude' opgaf in plaats van Duut en zodoende heten we nu 'Pude.'

Je zult begrijpen dat het verhaal en de liedjes geen probleem zijn en in de eerste 'try outs' was het een succes en toch heb ik een probleem...Ik zal het vertellen.

Je zingt en vertelt en laat een video zien en je zingt weer en je draagt een gedicht voor enz. enz....Hoe noem je nou zoiets? Het is geschiedenis, het is in het Nederlands met (vergeten) Groninger uitdrukkingen, die we samen met het publiek bespreken, dus...geschiedenis, taal,muziek, gedichten, video's en dat alles met humor...Is dit nu cabaret?...of is het theater?...
Hoe moet je nou zoiets verkopen...t'Is ook weer geen toneelstuk en toch zit er een verhaal in. Ik heb maar eens rondgesnuffeld op internet bij de afdeling muzikanten, theater Groningen...mam man...wat veel... geen doorkomen aan...t gaat goed met de culturele activiteiten en de meeste opnamen (liedjes) van prima kwaliteit. Als je het mij vraagt kan ik beter voor mijn huisje gaan zitten en gaan dagdromen want je kunt het zo gek niet bedenken of er is een overmaat aan alles.
Nou...ik doe de oogkleppen maar weer voor en ga gewoon
mijn ding doen waar ik zin in heb...

Tot spoedig
John Hoekman

Geen opmerkingen:

Een reactie posten