maandag 15 juli 2013

Logboek deel 111




Een tijdsbeeld van de voorstelling 'olwiefkenijs'en de rare ideeén van een gepensioneerde dorpsdirigent in een drieluik-blog.

1 Algemene beschouwing.

Ik heb vanmorgen mijn blogs van de afgelopen tijd eens doorgenomen en ik moet zeggen een psychiater kan er wel mee uit de voeten. Drie onderwerpen springen er uit ...de voorstelling 'ólwiefkenijs' de klarinetten en de verhaaltjes in het Grunnegs. Zo blijft een mens lekker bezig en je bent van de straat zegt men dan. De psycholoog moet er nu wel achter gekomen zijn dat ik waarschijnlijk adhd heb. Wikipedia leert me dan dat de A van aandacht niet klopt maar dat ik wel een hoge activiteit ontplooi en de meester vroeger zei dat ik alle vogeltjes zag vliegen. Ja... je hebt het of je hebt het niet...

Vandaag mijn Nord Electro 3 keyboard binnen gekregen en even geprobeerd ja ja...Hammond B3 zit er in...geweldig. Ik kan weer een tijdje vooruit. Door deze aanschaf kan mijn Hammond module en een keyboard weg...dus kijk maar even op marktplaats.

2 Het verhaaltje in het Grunnegs uit de voorstelling 'olwiefkenijs.'

Het gaat over mijn stamboom vanaf 1250. Mijn familie leefde in meerdere dorpen in het oude Reiderland. Het zijn nu de verdronken dorpen in de Dollard. Olwiefkenijs betekent familie-berichten. Mijn stamvader had een 'oetragen' en ze noemden hem Pude en moeder was Toaveloakster. Deze naam is generatie op generatie zo gebleven. Kinderen heetten dan weer Pude van Pude en als ze een vrouw kregen werd deze weer Toaveloakster. Het woord toaveloakster betekent 'nieuwsgierig mens.'
(Pude is een oetragen en komt van uitschelden/pesten en is dus een scheldnaam)

Veurege keer haren we t over Jan de Roos en we binnen zo langzoamerhaand aankommen mit de verhoaltjes ombie 1955. Ik haar in dij tied n kameroad en dat was Tjoam. Kinder kregen vrouger hail veul sloag en speulgoud haren ze nait. Bie dij kindern heurden wie ook en gain nood we bedochten altied zulf wat en doar was ik, nou ik het achteroaf bekiek hail goud in.
Tjoam was hail aans en hai dee altied getrouw mit. As we weer wat oetvreten haren kregen we n pak sloag en mozzen het hounderhok in.

Zwaarte mìnsen,

Ik zee ombie 1955 tegen Tjoam waist doe wel datter ook zwaarte mìnsen binnen? Je haren in dij tied ja nog nooit n zwaarte mìns zain behaalve Piet van Sunterkloas. Ik haar thoes n Sjors en Jimmy bloadje en wos vanzulm meer as Tjoam. Tjoam zien noam was hoas en wos van hailendail niks dus ik mos hom dat dudelijk moaken hou dat dat der touging bie zwaarte mìnsen in Oafrikoa. Ik zee dij zwaarte mìnsen doar vreten blanke mìnsen op. Tjoam zien bek viel oet hoaken...en vruig 'hou doun ze dat din'.
Tjoam kon je ook zwoar wat oetstokken en vanzulm mos ik even wat oetfigelaaiern. Ik pakte n poar ruterstokken, zette ze overhìnd hong der n bakemmer aan mit wat woater en n stuk of wat holtjes deronder en tot zover was t aal kloar. Tjoam zien bek vuil oet hoaken...Ik zeg...wacht mor oaf mienjong t mooiste komt nog.
Vraauw Stobbe ston nèt mit t òlmìns te proaten mit leutje Kloaske aan haand. Ik vruig maggen wie wel mit leutje Kloaske speulen vraauw Stobbe? Joa...as je mor nait te vèr vot goan...Ik zee 'Aal kloar.' Wie hebben leutje Kloaske toun in bakemmer zet, vuurtje fikt en ik zee tegen Tjoam "nou mor wachten tot è goar is."
Tjoam zien bek vuil weer oet hoaken...k Haar t nog mor nèt zegt begon Kloaske te jaauwstern.  Je kinnen t wel roaden we kregen n pak sloag en mozzen t hounderhok in.

Bek vuil oet hoaken = zijn mond viel open van verbazing.
Oetfigelaaiern = bedenken.
oetstokken = uitleggen.


3 De Klarinet

Ik heb de meeste voldoening aan het opkopen van oude merk-klarinetten en ze daarna met liefde een nieuw leven in te blazen. Top-instrumenten waar er zo'n 400 per jaar met meesterhand werd vervaardigd. Nu bouwt men 3000 per maand. Je kunt dus voor hetzelfde geld een gerestaureerd merk instrument kopen of een nieuw meestal gegoten leerling-instrument.  De marktwaarde is bij het laatste, als je het weer wilt verkopen niet veel dat kan ik u wel vertellen. Tot nu toe heb ik gelukkig alleen nog maar tevreden klanten en de klarinetten gaan wereldwijd. Mocht je niet tevreden zijn dan kun je altijd ruilen.

Juli 2013 Te koop Bes klarinetten tussen de 150 en 200 euro.

Fontain Cousnon.
Getzen Student...te horen op Youtube reclame spot bij Piteba oilpress machine.
Martin Frères...te horen kanaal John Hoekman Youtube.
Getzen Elkhorn.
Getzen de Lux.
SML Excella...Ik heb een zwak voor SML.
Conn Elkhardt...Een jazzy instrument.
Pruefer Silver Throat...bekent bij de jazz-mensen.
2x Boosey and Hawkes.
2x Selmer Signet.
Buescher Aristocraat.
Prelude...goedkoop
Artley...goedkoop.

De toebehoren: 
Ik heb veel mondstukken. Ze worden opgepimpt en kunnen weer als nieuw de straat op. Een goed mondstuk is het halve werk dus probeer zoveel mogelijk uit. Bij aanschaf van een klarinet kan ik je een paar opsturen en je kunt het rustig thuis uitproberen. Bij rietjes hetzelfde verhaal...eerst een paar merken naast elkaar leggen en uitproberen. Ik stuur je graag vijf verschillende rieten op om uit te proberen. Tip: Gigliotti mondstukken zijn duur en goed...deze mondstukken zie je nog wel eens op marktplaats voor niet veel geld...ik zeg altijd... doen! De Gigliotii rieten zijn ook goed. Sommige Chineze rieten, maar ook sommige mondstukken zijn zeer goed en natuurlijk goedkoop. Volgende week weer verder...

Groetjes
John Hoekman

Geen opmerkingen:

Een reactie posten