zondag 9 maart 2014

Logboek deel 133





Een tijdsbeeld van de voorstelling ‚olwiefkenijs’ en de rare ideeën van een gepensioneerde dorpsdirigent.

Het is zaterdagmorgen  8-3-14, op de klok in Woldendorp elf uur, zonnig...
Vanmorgen vroeg was het 1c op de thermometer. Het is nu achter mijn huisje 15c en voor 
in de schaduw 10c dus het wordt een mooie dag, straks naar buiten...kalk strooien op het land.

De voorstelling ‚Olwiefkenijs’

Ik was de afgelopen week met de voorstelling ’olwiefkenijs’ in Woldendorp, een optreden voor de voetbalvereniging WEO. Het publiek was jonger dan ik gewend was maar het ging als van ouds weer helemaal goed.

De voorstelling 

Deel één vertelt over de belevenissen van Tammo zijn voorouders anno 1250. Tammo zijn vriend Tjoam wordt er bij betrokken, zijn stamboom gaat terug tot 1600. Het speelt zich af in het oude Reiderland, nu het Oldambt, provincie Groningen.

Deel twee vertelt over de buurman van beide mannen, die ‚geneacoloog’ is. Het doet veel stof opwaaien bij Tammo’s vrouw Teutje. Tammo vertelt Tjoam over het geloof over Wodan, God en Allah. Hij vertelt over de ‚graauwkes’ in het Ommelaand. Het gezegde was vroeger ‚Goa nait in duustern...graauwkes kommen oet heeg.’ Tjoam moest erover dromen, hoe hij met de Sibboerster profeetske Stientje van Kraaierspoul op een bezem rondom de kerk vloog. Stientje gleed van de bezemsteel...kwam terecht tussen de widde wieven.

Deel drie gaat over het heden. Tjoam komt te overlijden, een roltrap ongeval in de stad, dan komen de herinneringen boven bij Tammo, hoe Tjoam in het klooster kwam, hoe ze in de politiek rolden, zijn eerste meisje, wadlopen met Lenie in Paiderboeren.

Zoals ik in een vorige blog schreef heeft Tammo nu een achternaam...namelijk Tammo Pottekieker. Deze week heeft vriend Tjoam ook een achternaam gekregen...Tjoam Loopbiehoezen. Ik ga de volgende week 12-3-14 met Tammo en Tjoam naar het verzorgingshuis ‚v Julsingha’ in Delfzijl.

Een nieuw idee

Ik was deze morgen weer te vroeg wakker om op te staan dus de inspiratie-motor weer eens gestart. Als Baron van Munchhausen lig ik in mijn bedje met een kruik van €4,95 aan mijn voeten de zaken nog eens op een rijtje te zetten. Ik denk nog even aan mijn muziek-vriend in het verzorgingshuis, waar ik de afgelopen week was in een klein wereldje. Ik lig te mijmeren staar naar het plafond, zie in mijn gedachten een kijkdoos verschijnen, nieuwsgierig als ik ben moet ik toch even door het gaatje kijken. Ik zie een grote wereld met druk door elkaar lopende mensen, koffers, mobieltjes, ze praten met onzichtbare wezens, hebben het druk, letten nauwelijks op voorbijgangers, iemand ligt gewond op de grond, ze lopen er omheen.

Ik lig nog steeds in bed, er komt een andere kijkdoos voorbij. Ik zie mezelf daar bij mijn kameraad in het verzorgingshuis in een piepklein kamertje, met een tafeltje waarop een ouderwets téveetje staat te zwijgen. In dit kamertje is nog een bed en verder helemaal niets, een kale boel...Mijn vriend, zittend in zijn rolstoel kijkt me aan noemt me Henk, fantaseert over zijn drukke baan in het tehuis. Ik vertel over vroeger met de nodige humor, hij lacht...we hebben lol. Hij weet zich alles nog te herinneren, tenminste zo komt het over, maar belangrijk voor mij... hij heeft lol. Ik kijk met een grijns van oor tot oor want dit is voor mij toch een zelfde voldoening als het vermaken van tweehonderd mensen in een zaal.

Het idee

Ik lig nog steeds in bed, met aan het voeteneind mijn kruik van €4,95 te mijmeren over hoeveel mensen er nu thuis zitten die ook een beetje lol zouden willen. Er komt zeker een tijd dat de mensen in mijn eerste kijkdoos de koffers ook gaan neerleggen, ook de sleur van elke lange dag moeten herkauwen. Vroeger hadden de mensen geen computer geen televisie, dan kwam daar Jan de Roos de sleur verbreken, iedereen had plotseling lol...Jaarfke onze grote profeet uit het Oldambt werd in zijn tijd ook niet geloofd, maar hij bracht lol...dus mijn idee...Tammo Pottekieker heeft...

lol te koop

Liefde en lol kun je eigenlijk niet kopen, het overvalt je...maar in deze tijd moet er toch geld voor vrij gemaakt kunnen worden. Er gaan miljarden naar andere regeringen, de mensen uit mijn eerste kijkdoos geven ook bakken met geld uit voor 'het hebben van de zaak is het einde van t vermaak.'
Ik kom bij jou, in jouw kamertje met een tas vol lol...videobeelden, teksten en liedjes over vroeger ook neem ik de accordeon nog mee. Ik loop niet langs de deuren zoals de heren vroeger deden, maar ga natuurlijk met de tijd mee...alleen op afspraak. Participeren zei Mark, maar wel uit eigen zak betalen, dus familieleden lappen zou ik zeggen.

De verzorgingshuizen gaan straks één voor één sluiten, de wijkverpleegster fietst weer door de buurt. Alle mensen die verzorging nodig hebben of oud zijn, zitten straks thuis naar hun kanariepiet te loeren. Het ‚visietjen’ zoals vroeger bestaat ook niet meer, we zijn er niet mee opgegroeid. We missen de lol...hoe aardig Youtube of Facebook het ook vertoont er is geen contact...Je kunt alleen maar solo lachen maar niet abrupt reageren, alleen schriftelijk is mogelijk, maar dan is de lol meestal al vergaan. De maker van de grap heeft er ook niets aan...het aantal ‚views’ of ‚likes’ moet zijn voldoening zijn, niets mis mee, de wereld zal doordraaien, maar het ouderwets gedoe was zo slecht nog niet. Het had toch allemaal een functie alsook de venters langs de deuren verbraken de sleur van alle dag, meestal waren het ook nog lolbroeken.

Alles op een rijtje: 

Wat: Olwiefkenijs
regio-geschiedenis-verhalen vertellen, liedjes vertolken, beelden laten zien.
Taal: Oud Gronings, de vele uitdrukkingen worden besproken.
Voor wie: Voor iedereen die behoefte heeft ongeacht aantal personen.
Ook geschikt als inburgerings-cursus voor de niet Groningers.
Als therapie te gebruiken tegen burn out, depressie en allerlei kwaaltjes.
want als je de armoede ziet van vroeger dan ben je gauw genezen.
Leeftijd: Maakt niet uit, voorkeur middelbare leeftijd en daarboven.
Duur: één uur tot maximaal twee uur.
Waar: Bij jou thuis of waar dan ook in de regio Noord/Oost Groningen.
Kosten: Nog niet over nagedacht, moet natuurlijk betaalbaar zijn.

Dus vanaf nu is lol te koop, als dit maar goed gaat. Niet ieder idee kan een goed idee zijn...zei eens mien kameroad Tjoam...Och zeg ik...t Is maar een idee.

Groetjes
Tammo Pottekieker.























Geen opmerkingen:

Een reactie posten