zondag 13 maart 2011

Logboek deel 41




DRIEBORG (Oldambt)

13 maart 2011

Logboek deel 41

Een verslag van ons optreden j.l. 5 maart in Drieborg (Oldambt).
We reden s'avonds tegen een uur of zeven door de Reiderwolderpolder richting Drieborg en over het bruggetje nabij de Hongerige Wolf zagen we de restanten van een boerderij,een bosje bloemen lag voor het hek als blijk van medeleven voor de man die zich zelf het leven nam in de vlammen. Een historisch bouwwerk in de fik steken is toch wel het laatste wat in je opkomt dus van mij geen bloemetje.

Aangekomen in Drieborg was het natuurlijk niet moeilijk om het dorpshuis te vinden...Er stonden vijf tafeltjes in het zaaltje en er zaten een paar dorpsfiguren aan de bar, maar ik denk niet dat ze voor ons waren gekomen. De zaal stroomde al gauw vol met mensen die wel voor ons waren gekomen en met 30 personen was de zaal gevuld en of er nu 30 of 1000 personen zitten maakt voor mij gek genoeg niets uit. Na het openingslied hadden we de mensen al snel aan het lachen met de oude-Grunneger teksten. Er was ook een 'boetenòfster' aanwezig een zogenaamd wild vreemde man uit Holland en die 'vernuverde' zich nog het meest vooral toen ik een gedicht over een wild vreemde man voorlas en de mensen lachend naar hem wezen. Al met al een succes en we werden na afloop weer gevraagd voor een volgend optreden in het dorp. Een oud gezegde zegt: 'Van een optreden komt een optreden.'

n Wild vremde man,
dij in polder kwam.
Keek zien ogen oet de kop.
Docht, hier holdt de wereld op.

Vedderop, achter diek,
zag hai verboasd aal dat sliek.
Keek vanzulf noar overkaant, (Hij keek over de Eems)
doar lag ja nog n stuk laand.

Hom overkwam dij stillegaid
kreeg zowoar n snobbel verdrait.
De natuur haar hom in zien greep,
zunder te waiten, doar zat de kneep.

Hai ging ontdoan zitten en vuil in sloap,
wer spril wakker deur n schoap.
Gaauw de bainen onder aarms.
Wie hebben hom zöcht...mor hai was naarns.


Ik had voor een paar weken geleden een mailtje gestuurd naar de theaterwerkplaats in Groningen met de vraag hoe ik aan werk kom. Je kunt daar met al je vragen terecht volgens de cultuurplannen en zij moeten dan volgens diezelfde plannen hun organisatorisch vermogen inzetten. Nu...dat hebben ze gedaan. Ik kreeg een paar weken later een summier mailtje met de volgende tekst: Beste John...hier dan een adres...en wat schetste mijn verbazing...een adres van een marketing-bureau...

Ik moet dus eerst een cursus of workshop volgen bij dit marketingbureau om te leren netwerken...om zodoende aan werk te komen...Ja...zo werkt het natuurlijk wel voor de portemonnee van het bureau zelf...maar mooi niet voor mijn buidel...menen ze dan in de stad dat het allemaal dompies zijn in de Ommelanden?
Op mijn 15e ging ik al op de fiets naar de caféhouder met de vraag of ik er kon spelen en dat lukte (niet) altijd.
Later hoefde dat niet meer want beste theaterwerkplaats
'Van een optreden komt een optreden.'

Groetjes
John Hoekman

Geen opmerkingen:

Een reactie posten