vrijdag 19 oktober 2012

Logboek deel 80


                                 Nw Statenzijl ...augustus 1868




Een tijdsbeeld over de voorstelling ‘olwiefkenijs’ en de rare ideeën van een gepensioneerde dorpsdirigent.

Het was me het weekje weer wel. Maandag 15-10-12 kreeg ik de belastingdienst op visite om mijn boekhouding eens grondig na te kijken. Een aardige mevrouw en we bespraken hoe ik te lijden heb van de economische toestand in Nederland. Ze zei in het bijzijn van mijn accountant dat ik een grappige man was. Ze zal het woord grappig, na 2 uur gekletst te hebben, wel verandert hebben in rare of gekke man…wie weet.
Over het optreden in Beerta 

‘Olwiefkenijs’ is weer helemaal terug. Ik had me goed voorbereid het programma weer eens behoorlijk op de schop genomen. De mensen genoten en er werd volop gelachen. Ik kan het gevoel, wat je na afloop krijgt, moeilijk beschrijven. Ik denk dat alle mensen gezonder en beter leven als ze iets doen wat ze zelf leuk vinden en daar dan, om mij part iedere dag, een gevoel van overhouden...Yes. Complimentjes vertrouw ik nooit…lichaamstaal zeg mij meer.

Het hoofdstuk over de ‘Polderjongs van t Raiderlaand’ viel bijzonder in de smaak. Het verhaal gaat over een stormvloed in de Reiderpolder anno 1877 waarbij 37 arbeiders het leven verloren. De gesproken tekst ga ik niet verklappen, maar ik kan verzekeren dat bij dit ernstig onderwerp ook nog werd gelachen.

Pude en Toaveloakster zijn de hoofdfiguren en ze waren erbij toen zich de ramp voltrok. Toaveloakster kon niet meer in het Pailhoeske (de veilige plek) omreden ze te dik was. De volgende dag lag ze ‘veur meroakel’ tussen het riet bij het grenskantoor in Nw.Schans en ‘polten vlogen heur achternoa.’  De commies lag te loeren en Toaveloakster gaf hem er flink van langs…’Ze haar de bainen weer onder t lief.’

‘Veur meroakel’ liggen betekent bewusteloos.
‘Polten vlogen heur achternoa’ betekent half naakt.
‘Bainen weer onder t lief hebben’ betekent ‘weer de oude.’




Groetjes
Tammo dan maar weer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten