woensdag 18 september 2013

Logboek deel 114



Noordbroek

Een tijdsbeeld van de voorstelling 'olwiefkenijs' en de rare ideeën van een gepensioneerde dorpsdirigent in een drieluik-blog.

Woldendorp 15-sept 2013 temperatuur 10C en de zon probeert er op de vroege morgen door te komen, maar het lukt nog niet.

De voorstelling „Olwiefkenijs“ (familie-berichten)

De voorstelling krijgt een wending en de telefoon rinkelt weer. 1 okt. naar Noordbroek, 9 okt Siddeburen en 16 okt naar Finsterwolde en dan november o.a. naar Wagenborgen. Het leuke is dat de mensen nu langzamerhand weten wat ze kunnen verwachten. Geschiedenis over de regio met een flinke scheut humor. Ik ga in deel twee het niet meer over het stamboek van mijn familie hebben maar over de familie van mijn grote kameraad Tjoam. Dit stamboek gaat vanaf 1600 en speelt zich af op het eiland Ulsda waar in die tijd zes piraten huis hielden. Hoofdstuk 3 geeft een vergelijking vroeger en nu en ik laat de politiek niet met rust.

 Het verhaaltje in het Gronings

Achter de wichter tou…
Tjoam was zo’n joar of haalf zeuven toun dat mit dij jeukerij begon. Thoes mos hai doar nait mit aankommen denn der wèr gain woord over rèpt. Het begon zo: Hai haar n boomhut moakt, boven in boom, tiedens dat boomke klimmen begon het allernoast te jeuken. Ik zag hom wel fokseln en zee kom mor n keer mit achter de vraauwlu aan. Tjoam ging mit, aal mor rondjes lopen , deur t dörp, achter n koppel wichter aan…"jeukt mie niks" zee Tjoam.
Toun gingen we noar kroug n Bokmòttje. We zeden altied n bokje smoren. Noa twij van dij leutje neutjes steeg het Tjoam al noar de kop, dat lèlk wicht noast hom veranderde in Lina Sjolobridgida.  Sjolobridgida zee op n duur: “Ik duuf nait allint in duustern noar hoes tou” …Tjoam keek heur aan en zee dreug: `Ik wel`…
Ze docht, nou ja, de kop mout t gat verkopen en zee: “din loop ik mit die mit.” Heur ollen waren nait thoes en Tjoam wer nor binnen nuigt en toun deden ze dat speultje, as ik dienend mag zain magst doe mienent zain. Der was ja gain lego in dij tied. Nou vot din mor zee Tjoam…Luit barrel zain en toun zai…Ze zègt tegen Tjoam mag ik ter even aankommen…Nee zee Tjoam…Doe hèst dien aigens ja vernaild…

De Klarinet

De klarinetten toko zit weer leven in. Ik ben er nog niet aan toe gekomen maar als de voorstelling ‚olwiefkenijs’ weer loopt dan hunker ik er naar om lekker rustig met de klarinetten bezig te zijn, er zitten nog mooie exemplaren tussen. Ik heb deze week een Backun barrel binnen gekregen maar was niet onder de indruk, wel was ik enthousiast over een Chinees mondstuk...man wat een geluid maar...bij de keel A en Bes liet het te wensen over. Ik probeer daar nog wel iets aan te doen want het geluid is verder prima rond en dik.
Zo zie je maar weer...wees nooit tevreden...probeer steeds maar weer iets nieuws en lukt het niet dan kun je via marktplaats het wel weer kwijt.

Tip: Als je zelf nieuwe polsters aanbrengt let dan ook op de dikte van de polsters. Ik gebruik geen stugge hars maar een lijm uit Amerika, waarvan ik een heel klein beetje in het midden van de klep aanbreng en beslist niet aan de randen. Zo leeft de polster en swingt mee.

Ik blaas de opnamen voor de commercials nog steeds met mijn goedkope Getzen Student...terwijl de dure Würlitzer en de Leblanc Opus liggen toe te kijken. Trouwens wil ik de Würlitzer nog een keer op de werkbank hebben en weer eens andere polsters proberen. De polsters uit China bevallen me goed.
Ik blaas nu op een Gigliotti mondstuk en ook een Gigliotti riet...bevalt goed alhoewel de Vandoren B45 ook super was, maar die zijn momenteel uitverkocht.

Groetjes
John Hoekman


















Geen opmerkingen:

Een reactie posten