zaterdag 5 oktober 2013

Logboek deel 115





Een tijdsbeeld over de voorstelling 'olwiefkenijs' en de rare ideeën van een gepensioneerde dorpsdirigent in een drieluik-blog.

Woldendorp 05-okt 2013 temperatuur 10C mooi weer voor de tijd van het jaar.

Olwiefkenijs

Het gaat goed met de voorstelling. Ik krijg het gevoel dat het in de toekomst nog druk zal worden sterker nog dat de voorstelling nog veel meer belangstelling zal krijgen. De telefoon rinkelt en steeds meer aanvragen...Toen ik het plan had een verslag te doen via deze blogs vanaf 2006 wist ik zelf ook niet of het zou lukken.

De blogs moeten eigenlijk ook een wegwijzer zijn voor die mensen die iets soortgelijks willen doen. Niet een verslag met veel bombarie en lof maar hoe het in de werkelijkheid gaat tenminste hier in het noorden van het land. Ik zal nog enige punten aanhalen...

Geloof in jouw product, jouw format, dit kun je in het begin met je naaste personen bespreken maar pas op!!! deel het nooit met vreemde mensen in het vak, of management waarvan je denkt dat ze iets voor jou kunnen betekenen.
Hier heb ik steken laten vallen...In de hoogste politieke kringen gingen/gaan bakken subsidie in om, blijft heel heel vaak in eigen kring, waar jij vervolgens dan toch niet voor in aanmerking komt en vertel deze figuren nooit jouw idee.  

Doe het zoveel mogelijk alleen. Ik had dit kunnen weten want een zanger uit het verleden die ik eens een keer mocht begeleiden namelijk wijlen Louis Neefs had me dit al een keer op het hart gedrukt. Doe de show alleen en betrek als het eenmaal goed gaat en als de financiën het toestaan een tweede persoon. Ga dan zo doorborduren met bv een derde, vierde persoon. In mijn geval zit ik meer te denken aan een technische man.

Het aller belangrijkste is natuurlijk...geef de moed niet op...Soms gebeurd er niks, dit kun je ook duidelijk lezen in de blogs van de afgelopen jaren. Doe er iets anders bij...niet vastbijten. Wil het niet lukken dan heb je altijd dat andere ding...maar als je erin geloofd geef het niet op, doe het anders even in de la.

Ik sta bekent om mijn veranderingen en ik vind nog steeds dat het belangrijk is de voorstelling steeds te blijven verbeteren...iedere keer na een optreden ga ik evalueren, wat was er niet goed en wat was er wel goed. Zo heb ik deze week de inleiding weer verandert in toch weer een oudere versie.

Ik vind het wel jammer dat de cultuur-instanties van gemeente en provincie die zo hoog van de toren blazen over synergie en ander onzin, zich niet laten horen of zien. Ze zijn nog steeds met zichzelf bezig en de subsidies...over waar moet het geld deze keer weer heen. Mijn show gaat immers over de geschiedenis in een vorm die er nog niet was. Het zou een leuk TV programma kunnen zijn.
Geschiedenis is altijd zo ernstig, over regenten en veldheren, maar er gebeurde zoveel naast jouw deur en daar wordt nauwelijks over gesproken.

Deze week geen verhaaltje in het Grunnegs de tijd ontbreekt omdat ik bezig ben met nieuwe grappen en teksten over de geschiedenis van Noord/Oost Groningen.

De klarinet fabriek

De klarinet-studio blijft een beetje stil, maar er liggen nog klarinetten klaar voor de verkoop en de verkoop trekt ook weer iets aan. Ik hunker er wel naar want er ligt nog een hele mooie klarinet op de werkbank namelijk een Leblanc 1176...Een heel mooi toetertje en er zat een B45 mondstuk op dus dat is mooi meegenomen.

Ik las op het internet een artikel van de vintage klarinet doctor het volgende...
Hij schrijft dat het voor hem niets uitmaakt uit welke body het instrument is gemaakt...Het mondstuk maakt het geluid en niet onbelangrijk jouw manier van blazen. Ik wil daar iets aan toevoegen en dat is...blaas regelmatig lange tonen...vooral in de laagte...Zijn stelling kan ik me goed in vinden alhoewel hout mij toch het meest aanspreekt.

Ik blaas nu vaak op verschillende instrumenten en merk steeds dat er niet zoveel onderscheid is tussen een goedkoop instrument of een duur instrument. Neem bv de Leblanc opus II toch een instrument van 3000 tot 3500 euro. Ik vind het een lomp instrument in de handen en ook nog eens zwaar...Het geluid is vol maar toch ook weer hard...iets ongevoelig...zoals een Böhm klarinet vaak kan klinken. De stemming is prima. De eerste indruk van de Leblanc 1176 vond ik iets beter...vooral in de laagte. De Getzen waar ik op blaas en ik weet niet of het uit de Selmer fabriek komt blaast super en maar toch ook weer een iets dunnere toon... neem ik dan de Würtlizer dan is dit toch een gevoelig instrument die alles aankan dus de verschillen zijn op het eerste gezicht en vooral voor de beginner bijna niet waarneembaar. Ik moet wel zeggen de Duitse Oehler/Albert systemen scoren beter in mijn opinie. Ik moet nog wel even kwijt dat mensen mij bellen en praten over merken en dan een heel verhaal over deze klarinet vind ik toch beter klinken als dat andere instrument enz... en ze kunnen er zelf nog geen geluid uitkrijgen...waar praat je dan over.

Groetjes
John Hoekman


















Geen opmerkingen:

Een reactie posten