donderdag 11 december 2014

Logboek deel 148




Een tijdsbeeld van de voorstelling 'olwiefkenijs' mitsgaders de rare ideën van een gepensioneerde dorpsdirigent.

Olwiefkenijs (10 dec. 2014)

Ik ga a.s. zaterdag weer met leuke nieuwe ideën naar Beerta (oldambt Groningen). De koorleden die mij van vroeger nog kennen, zullen denken „dat veraandern dat zit hom toch in t bloud.“ Ik dacht vanmorgen in mijn inspiratie-ledikantje aan mijn vrienden Tjoam en Kneles, figuren uit de voorstelling.
De jongens kunnen namelijk niet ‚miemern’ (denken) oorzaak, ze hebben geen verstand. Het is roemte in de bovenkamer, dan praat je logischerwijs in de roemte...en als je in de roemte praat dan heb je geen verstand. Òl kwak (dorpsdokter) had iets voorgeschreven maar het mocht niet baten, denn nou lullen ze ook nog oet heur nek. Ik dacht vanmorgen, waar ken ik dat van en toen schoot me in de kop dat het verrekt veel lijkt op het doen en laten van onze politici.

Mark zegt tegen Diederik „ doe jij even de vergadering, ik moet even met de hond“...en fluistert in het oor van Diederik „castereren“ begrijp je... alsmede vertoonde hij zijn bekende smile. Waarop Diederik zegt: „ dan neem je de hond toch niet mee.“ Opmerkzaam werd ik toen Geert riep „laat je ballen eens zien Mark“ die krijg je namelijk niet te zien, dat geeft toch te denken.

Mijn vrienden Tjoam en Kneles kunnen noch lezen noch schrijven enig overeenkomst is hier ook met Mark en Diederik. Ze hebben er personeel voor en de vraag rijst of ze het nog kunnen. Domie komt langs bij Diederik, snel pakt deze de bijbel en doet alsof hij aan het lezen is, voor hem geen probleem met alle winden mee natuurlijk. Na een poosje zegt domie “ hèst biebel op kop, Diederik“ waarop Diederik zegt “ wait ik wel domie dat komt ik bin links.“ Het gaat niet goed in de peilingen dus a.s. zaterdag er even goed tegen aan met ‚olwiefkenijs’ geschiedenis en huidige politiek bijten elkaar niet.

Overwegen

Wat moet een eenvoudig mens als ik overwegen, als je het simpel houdt op het Groninger platteland. Op het internet of televisie ziet de wereld er anders uit, dan valt je brein, de harde schijf van het lijf automatisch in het overwegen.

De monniken gingen vroeger in afzondering om zich alleen te wijden aan het spirituele zonder die poespas van buitenaf. Zij zijn geprezen maar wat moeten wij als arme lekenbroeders die elke dag, zo’n scherm voor de snuffert hebben. Je kunt het natuurlijk uitzetten maar dan heb je wel een afkickcursus nodig. Het zou perfect zijn als je s’avonds de knop van het brein kon uitzetten, de één zegt dat hij het kan maar de ander komt er niet van af.
Een paar weken geleden heeft een vrouw, die ik vaag kende, zelfmoord gepleegd omdat ze o.a. niet voldoende aandacht kreeg, werd depressief als ze geen 'like’ kreeg op facebook. Ze had smiddags voor haar daad nog even een bosje rozen geplukt uit eigen tuin voor op de kist. Niemand kan het zich voorstellen dat zoiets bestaat. De statistieken geven aan meer zelfmoorden dan ooit. Ik las dat
1,1 miljoen mensen leven( Ned.2013) in armoede.We zijn immers bezig met bootvluchtelingen, andere verschrikkelijke gebeurtenissen alsmede vooral met ons zelf, zien niet de dingen om ons heen, dat bijvoorbeeld de buurvrouw al vijf dagen stijf in haar stoel zit.

t Is maar hoe je het bekijkt, maar het is toch een kleine moeite om de foto van de eigen gebakken koekjes van juffrouw huppeldepup op facebook te 'liken.’ Het wordt natuurlijk moeilijk als je 300 vrienden hebt, dan wordt het dagwerk. Is de sociale media dan nog wel zo sociaal is de vraag of heeft het meer met profileren te maken. De oude Groninger zal zeggen: ‚ze willen joe de ogen oetsteken’ (ze willen je jaloers maken). Bij ieder bericht zou je even moeten denken aan deze vrouw die voor zichzelf haar laatste bosje rozen plukte omdat ze geen ‚like’ kreeg.

Indrukken van buitenaf...
Op twitter wordt vermeld (dec 2014) dat de gemeente Delfzijl tien miljoen heeft gekregen ...de miljoenen vliegen je om de oren... het kan niet op. Ze willen zelfs de dijk verplaatsen en het strand groter maken. De gemeente Winschoten doet evenzo aan grote projecten en geeft €7300 uit voor een liedje. De Eemshaven bloeit als nooit tevoren...het ziet er allemaal fantastisch uit. We worden aangespoord om aan dit en dat te geven, de postcode loterij alsmede nog even krassen. Ik, als eenvoudig niet in politiek geinteresseerd mens vraag me af waarom er nog voedselbanken zijn. Ik ga nu een lange wandeling maken om dit te overwegen, even naar de Breebaartpolder dicht bij Termunten geniet van de natuur alsook de dieren die er lustig op los leven maar bij mij, door de indrukken van buitenaf, stapelen zich de vragen op.

Ik kocht laatst een mooi houten vliegtuigje voor mijn kleindochter de prijs was €1,75 een mooi stukje handwerk van de speelgoedtreudel in Delfzijl. Een oergezellig winkeltje die je vroeger ook veel zag. Ik was notabene op 5 december de enigste klant. De man vertelde dat hij er binnenkort mee stopt, dat is dan de zoveelste winkel...maar op het gemeentehuis vliegen de miljoenen je om de oren voor het verplaatsen van een dijk en een groter strand. Maxima zit in de één of ander ver land mini crediets uit te delen. Ik val tijdens mijn wandeling weer in diepe overweging...al schuddend met het hoofd kom ik iemand tegen die verwonderlijk mijn doen en laten aanschouwd, loopt dan ook schuddend verder.
Ik dacht als het zo verder gaat in Nederland dan loopt ieder normaal mensen met het hoofd te schudden.

Het eenvoudig volk , waartoe ik ook behoor gaat straks van het ene ziekenhuis naar het andere voor behandeling zus en behandeling zo. De heren in Brussel verdienen zoveel dat je het nauwelijks kunt uitspreken, beslissen ook nog eens dat ik straks achter de geraniums moet zitten wachten op de
‚wijkverplaagster.’ Je moet je schamen als je geen miljoen per jaar verdient. Het voetballen is een spelletje achter een bal aan rennen, ze verdienen miljoenen. Het is gegund, geen probleem zal de monnik zeggen, zolang je er maar niet gevoelig voor bent en daar zit hem de kneep. We krijgen deze onzin elke dag voorgeschoteld op het scherm als een soort reclame-spot die in je brein wordt gestampt. De oude Groninger zegt: „ ze steken joe ogen oet, niks van aantrekken“ (ze maken je jaloers).

Veel mensen proberen mee te doen met deze ‚miljoenen hype, maar komen door deze indrukken van buitenaf in allerlei moeilijkheden. Ze geloven in deze pure luchtbellen miljoenen onzin, zien het leven alleen geslaagd als ze zich deze luxe ook kunnen permiteren. Het begint pas gevaarlijk vormen aan te nemen als ze zich het permiteren zonder dat ze het zich kunnen permiteren. Maar als je goed om je heen kijkt dan ziet de wereld er zeker ook anders uit. De speelgoedtreudel gaat sluiten, de fabriek gaat dicht 800 werknemers op straat, onze show-advocaat moet opeens €15 000 lenen. Maar door de vele... vele indrukken die het brein per dag moet verwerken ben je dat ook zo vergeten tenminste als het je niet aangaat...kerst staat weer voor de deur. De webshops doen weer goede zaken, de regio politici denken aan een dijk verplaatsen om een groter strand te creëren. Maar de buurvrouw zit nog steeds stijf in haar stoel alsook de ander zit al bloemen te plukken uit eigen tuin.

Ik las het volgende op internet en wil het je niet onthouden....

Multinationals zuigen economieën leeg
De welvaart die ICT-toepassingen en robots creëren vloeit echter regelrecht in de zakken van ondernemers en hun aandeelhouders, die dat vervolgens niet meer herinvesteren, maar stallen in belastingparadijzen of in andere beleggingen. Op dit moment liggen er meer Picasso’s in de kluizen van de rijken dan er aanwezig zijn in de musea. Geschat wordt dat de bedrijfsreserves van de vijfentwintig belangrijkste Amerikaanse multinationals 3.000 miljard dollar is. Het oppotten van bedrijfsreserves is in Europa en in Nederland niet anders. Hoe groter de winsten en reserves hoe meer de zakken gevuld worden van het management en de aandeelhouders. Langzaam maar zeker worden onze economieën leeggezogen. De welvaart van de middenklasse verdwijnt. Hoog opgeleide mensen zullen genoegen moeten nemen met kleine slecht betaalde baantjes. De middenklasse heeft zijn langste tijd gehad. We verdelen niet langer de rijkdom, maar de armoede. Premier Rutte en zijn kabinet hoor je daar niet over. (bron:internet)

Groutjes
Tammo



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 




 

 

 




 

 




 

 

 

 

 




 

 

 

 





 

 

 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten