zondag 22 februari 2015

De Conn klarinet

 
 
 
 
Ik schrijf op de site Netlog over klarinetten, maar de site is bedoeld (denk ik) als dating site, ik krijg er geen klarinetten maar alleen maar vrouwen, nou en daar heb ik er één van thuis. Teutje is de naam en dat zegt toch al alles. Dus beste vrienden ga ik maar weer op mijn oude vertrouwde plekje "de gekke dorpsdirigent" nu ook maar weer over klarinetten schrijven. De blog gaat nu voortaan in drie delen. A) een logboek over het cabaret programma ,olwiefkenijs, B) over mijn klarinetten atelier C) een verhaaltje over de belevenissen van mijn kameraad Tjoam in het Reiderland. 
 
B) De Klarinet van het bedrijf Conn USA
 
Conn,s beknopte geschiedenis
Charles Gerard Conn was geb. in 1844 en overleed in 1931. Hij ligt begraven in Grace Lawn Cemetry, Elkhart Indiana Amerika. Hij was een oorlogsveteraan, majoor van Elkhart. Hij was congresman, handelaar, producer, uitgever en muzikant.
Hij begon met het maken van een rubberen mondstuk, naar aanleiding van een kapotte lip.
Hier circuleren diverse verhalen over. Hij begon een kleine winkel in 22 jackson street boven een tabaks-winkel, ging al spoedig verhuizen in 1875 naar een bovenste vloer van een oude molen. In 1875 begon hij ook met het produceren van muziekinstrumenten tot 1910.

Hij verkocht het bedrijf in 1915 aan Carl P.Greenleaf die de zaak voortzette onder de naam Conn. Vele muziek instr. makers zo niet alle kwamen naar Elkhart om muziek instrumenten te maken. Het werd The Music band Industyrie Capital of the world. Conn was ook één van de eerste muziek laboratoria in de wereld. Het bedrijf werd verkocht in 1969 aan Selmer en de naam werd Conn-Selmer. (zie het artikel over de gesch. van Selmer)

De populairste klarinetten van Conn.

Deze Conn klarinetten werden bekent door vele Jazz muzikanten mede door de wijde boring.
Conn director klarinet werd misschien gemaakt in Duitsland, vanwege de Duitse schroeven.
De Conn 16 (kunststof) was een leerling instrument uit de jaren 1960. Dit instrument was zeer geliefd en werd oa bespeeld door Kenny Davern. (opnamen in 1998)
De bekenste exemplaren waren de 424N en en 444N gemaakt tussen 1935-1951 en werd bespeeld door oa Artie Shaw. Deze klarinetten kunnen een goed alternatief zijn voor de bekende en veel duurdere Center Tone clarinet van Selmer.
Verder zijn er nog de Conn Pan American HR, Conn Cavalier een typische Jazz Horn boring 15,1 mm. Er zijn ook Conn Albert systeem klarinetten gemaakt van hard rubber.

groetjes
John Hoekman,s klarinetten atelier.



 

 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten