zaterdag 30 oktober 2010

Logboek deel 37





Logboek deel 37

Het is inmiddels 30 oktober en de klok moet weer een uur terug...wat een gedoe iedere keer. Mijn familie van 1250 had niet eens een klok...”t Wordt vanzulf duuster ” zei Pude (mijn oom) en kroop bij 'twijduustern al mit zien toaveloakster' in de bedstee...Ze hadden dan ook 'vattien körtbainen'...(körtbainen = kinderen)

Ik ben nu dagelijks aan het joggen (nog maar 3x hoor) tot verbazing van noaber. 'Bist zaik'...riep hij vanuit het raam. Ik ken mezelf bijna niet meer...al vijf jaar zonder een drup alcohol...geen koffie...al vanaf 1970 geen sigaret...dus op naar de 120...'mor de dood is n gloepert, hai knipt die zo mor in de poepet' riep dij-zulfde noaber..

Het gaat goed met de voorstelling 'Òlwiefkenijs' in februari nog een datum en dan zijn we t/m maart bezet. De afgelopen jaren met al dat gedoe van de regionale cultuurplannen was naderhand gezien toch verspilde tijd en die lui gaan maar door, nu weer € 40.000 euro voor een openingsfeest van de stro kartonfabriek in Scheemda (Groningen) Het is toch van de zotte. Weggegooid geld! Als het geld was verdeeld onder de regio-verenigingen had het meer vruchten afgeworpen.

Toelichting:
De subsidie voor cultuur Oost Groningen, verstrekt door de regionale cultuur plannen, is voor de verenigingen of kunstenaars die samen met andere verenigingen of kunstenaars gezamenlijk iets organiseren, bijvoorbeeld een optreden in de regio of de opening van dezelfde fabriek.
In de cultuurnota noemen ze dat synergie en hier is nog weinig van te merken (staat er ook)...maar als je het aanvraagt is het nog maar de vraag of je het krijgt.


Je kunt je nu wel als amateur huppeldepup opgeven om mee te werken voor het openingsfeest van de fabriek, maar pas op! tijdens de voorstelling 'Occis' in 2006 (goed voor €100.000) werden door een foutje in de organisatie, aan het begin van de voorstelling, de amateurs teruggestuurd....

€ 40.000 voor het openingsfeest van de fabriek en de vraag is dan...waar zijn die €40.000 voor?...ten eerste gaat het naar een stichting die in het leven is geroepen door een organisatiebureau. De stichting betaald na aftrek van de onkosten dan weer hetzelfde organisatiebureau + de professionals die meewerken... en de amateurs die mogen dan gratis meedoen. Raar raar wie plukt hier de vruchten?...Waarom organiseert dit bureau dit feestje?...om de cultuur te bevorderen in de regio? Wat heeft Occis voor ons gewone mensen of verenigingen opgeleverd en wie heeft er uberhaupt van Occis gehoord. Het zijn wel belasting-centjes en hopelijk gaat ook deze cultuur-subsidie verdwijnen. André Rieu bedruipt zich ook zelf...en waarom de elite orkesten dan niet? Ik vind dat er steun moet komen aan de verenigingen waar Jan en Vrouw splinter lid van zijn om deze mensen een uitlaatklep te bezorgen en dat niet deze mensen nog extra moeten sparen om een bus te huren om ergens met de vereniging een concert te geven en deze concerten zijn wel een visitekaartje voor de regio.

De dorpskrant.
Ik werd benadert door twee dames van de plaatselijke dorpskrant ...voor een interview. Ik kan hier niet aan meedoen omdat ik vind dat in zo'n kleine dorps-gemeenschap waar ik woon het gras op gelijke hoogte moet blijven en de dames van het plaatselijk koor het misschien ook niet zo leuk vinden. ...Trouwens ik heb een video bekeken van het dorps-koor op Youtube (jawel) en het viel mij op dat de dames een hoop rustiger waren dan in mijn tijd...Ik miste het geouwehoer...het was veel ernstiger...hoe komt dat dames?...of lag het aan het pop-klaag-liedje die jullie op de video lieten horen.

Nou dat was even weer uit mijn hart.
Groetjes
John Hoekman

Geen opmerkingen:

Een reactie posten