zondag 17 oktober 2010

Logboek deel 35




Moi apmoal,

Hier ben ik weer...Ik wil toch even weer mijn 'dagboekje' bijhouden...en er even rustig voor zitten met een kopje thee...We hebben de afgelopen week weer een leuk optreden gehad in Blijham met de voorstelling 'Òlwiefkenijs.' De mensen waren enthousiast en velen wisten nog de oude Groninger woorden...want aan de tafel vóór mij zaten meiden van 93 jaar en als ze gezegd hadden 75 jaar had ik het ook geloofd....nou ik doe het er voor...fantastisch... Ze wisten veel van de oude grunneger toal en ook waar Potkaaste lag en wisten nog te vertellen dat je dan over Draaierij naar Hutten kon...geweldig toch.Ik had het nog over de 'Loosters'en ze wisten precies waar ik het over had... ja zelfs...Klain Rieksie was bekend.

Ze wisten waar Ulsda lag...nee ik bedoel niet Klein Ulsda maar Ulsda en dat lag op de bult zei de mevrouw en...ze had gelijk. Klaas (Tammo) mijn tegenspeler spreekt Nederlands in de voorstelling en verteld enige wetenswaardigheden over het oude Reiderland en dan kom ik, om in het oud Gronings ...een inleiding te geven voor het volgende liedje en de mensen genoten dat merk je al gauw...De jonge ouderen die Gronings praten konden mijn Gronings niet volgen ..”Mien oren klapperden” was hun reactie...mooi man...

De liedjes gingen goed en mijn nieuwe aanschaf de harmonizer deed goed zijn werk. Klaas zingt de eerste stem en dat ding pikt mijn akkoorden van het keyboard en zet dit om in Klaas zijn stem...heel moeilijk uit te leggen maar je zingt dus met jezelf meerstemmig. Je moet wel een beetje akkoorden kennis hebben anders gaat het de mist in.

Ik was dus zeer tevreden ...omdat het project nu vorm krijgt en het publiek er positief op reageert.
Het volgende optreden is voor de Grunneger sproak in de stad en we verheugen ons er al op.

Groetjes
John Hoekman

Geen opmerkingen:

Een reactie posten