zondag 8 april 2012

Logboek deel 64




Finsterwolde lag in 1745 nog aan zee en was een vissersdorp.

Een tijdsbeeld over mijn voorstelling ‘Olwiefkenijs.’ Het gaat over mijn fantasie-familie vanaf 1250 toen ze nog leefden en allerlei avonturen beleefden in de verdronken dorpen in de Dollard. Het is geschiedenis anders, ik noem het cabaret-geschiedenis.

Deze week 08-04-2012 was ik als hoofdgast uitgenodigd bij het radio programma ‘De Noordmannen’ van RTV Noord. Ik mocht de gasten uitnodigen en de locatie bepalen en ook nog de muziek. Ik heb de locatie Punt van Reide genomen omdat het een hoofdrol speelt in mijn programma. Een telefoontje gepleegd met Harma Kuiper die voor kort nog voorzitster op deze locatie was van het Groninger Landschap. Harma wist Arnold Boven te strikken die hier over de flora en fauna van het Groninger landschap gaat en ook gids hier is.

Ik moest dus nog een persoon hebben die hier opgegroeid was en heb hiervoor Trijntjo Mijerhof gevraagd een authentieke Groninger. Trijntjo zoals een echte Groninger altijd doet…gromde wat…en gromde wat…maar ik zei…grom maar door, ik kom je zondag om 8.45 uur ophalen en zo is het gegaan.

We kwamen om 9.00 uur aan bij de Reiderhoeve. (Reiderhoeve ligt bij Termunten) De uitzending was in volle gang en de heren Alex Vissering en Okke Smit stonden boven in de uitkijktoren nog te praten over de vogeltjes in dit gebied, toen ze naar beneden kwamen hadden wij al een kop koffie op en waren er klaar voor.

Het programma bestaat uit muziek en een praatje. Als eerste was Trijntjo aan het woord en het was een schot in de roos. Er werd op een luchtige manier gepraat over het gebied …hoe het vroeger hier was…en hij deed het in het echte Grunnegs woar de mond even oet hoaken viel. (waar de mond even uit de haken viel) en toen ik aan de beurt was…kreeg ik een reactie van Alex Vissering en al schuddend met zijn hoofd zei hij…’k’zit hier zeker in een andere wereld’ Ja ja…Alex dat is Grunnegs…Joe mainen wel wat…in de stad bie de radio mor…hier heuren joe het echte Grunnegs.

Toen volgde de ene anekdote na de andere en ik hoop dan maar dat de mensen me niet als een tweede Herman Brood neerzetten. Ik kreeg wel direct de mooiste mailtjes thuis en dat doet me zeker goed, maar ik betwijfel of de reclame voor de voorstelling wel goed uit de bus is gekomen, maar ‘so what…’
Ze draaiden het liedje 'Piepplain' en nog twee saxofoon-nummers van mij ofschoon we iets anders hadden uitgezocht maar dat is ook niet zo erg.

Ik ga begin mei voor de tweede keer naar het verzorgingshuis ‘Old Wolde’ in Winschoten en ik verheug me er al op. Vergeet niet mijn kanaal John Hoekman Youtube te bezoeken want iedere keer staat er weer iets nieuws. Ik heb geprobeerd op Youtube sketches te plaatsen van de voorstelling maar op de een of andere manier slaat dat niet aan, dus daar moet ik nog iets op verzinnen.

Groetjes van een tevreden
Tammo oet Grunn

Geen opmerkingen:

Een reactie posten