zaterdag 5 mei 2012

Logboek Deel 66


Boerenarbeider uit Drieborg

'Olwiefkenijs,'

Een tijdsbeeld over de voorstelling ‘Olwiefkenijs.’ Ik ben met deze voorstelling begonnen in 2006 en het gaat over de geschiedenis van Reiderland maar dan in een ander jasje. Ik noem het amusement geschiedenis met beelden, liedjes en anekdotes die deels waar en deels fantasie zijn.
Het verhaal gaat over mijn ‘stamboom’ vanaf 1250.

Ik was afgelopen vrijdagmiddag met de voorstelling in Winschoten in het verzorgingshuis ‘Oldwolde.’ Ja…wat moet je er van zeggen…Je krijgt weer een heel andere kijk op het leven. Een zaal vol mensen in rolstoelen, mensen waarvan ik denk of sommigen wel beseffen dat ze hier zitten. Begeleiders en familieleden doen hun uiterste best om het zo goed mogelijk te maken. Ik bewonder deze mensen die als vrijwilliger enorm belangrijk werk doen, wat waren de bewoners zonder deze mensen.

De gedachte komt in mij op, hoe ging dit vroeger eigenlijk in zijn werk. De loopfiets kwam pas in de 19we eeuw, dus er waren geen rolstoelen en wanneer kwamen ze. Ik had mij al voorgenomen van mijn voorstelling een levenswerk te maken en zo heb je er weer een hoofdstukje bij. De voorstelling moet gaan over de gewone dingen in en om het huis, maar hier had ik nog niet aan gedacht. De voorstelling bestaat nu uit 3 goede hoofstukken (uitgeprobeerd, gefilterd en wel). Ik heb nog een paar hoofdstukjes op de plank liggen en moet nu maar eens proberen hoofdstuk 4 in elkaar te flansen, zodat ik tijdens de voorstelling een keuze kan maken. De vijf boekjes over Reiderland blijven zo als ze zijn en er moet dan maar een zesde bijkomen.

Hoe was de voorstelling

Voor dit soort mensen is een twee uur durende voorstelling wel een hele lange tijd en toch zat de sfeer er wel in. Deze mensen herinneren zich vaak nog wel de dingen van heel vroeger.
De oer-oude Groninger liedjes deden het bijzonder goed en ik heb de wat minder vlotte hoofdstukjes weggelaten om zodoende de sfeer er in te houden en volgens mij is dat wel gelukt. Het ernstig lied over Weiwerd, Heveskes en Oterdum gooi ik eruit en daarvoor in de plaats had ik al een grappig liedje verzonnen en deze deed het bijzonder goed, dus koorleden zo blijf je aan het veranderen. Het werk (de schnabbels) ligt nu weer even stil en in het najaar 2012 en voorjaar 2013 staan weer optredens in het boekje.

Groetjes
Tammo oet Grunn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten