zondag 10 juni 2012

Logboek deel 69

Klarinetten

De saxofoon

Logboek 69

Een tijdsbeeld van en over de voorstelling ‘olwiefkenijs’ en over de rare ideeën van de dorpsdirigent oet Wolndörp.

De marktplaats klarinet

Deze week of eigenlijk vorige week kwam het rare idee bij me op om maar eens geld te gaan verdienen want dat is tot nu toe nog niet gelukt. Ik moet er wel bij zeggen dat mijn leven zonder geld er niet onder lijdt. Mijn visie is en blijft dat gezondheid op de eerste plaats komt en op de tweede plaats dat je het leven geniet…maar toch…een beetje geld verdienen vanuit je luie stoel zou toch ook mooi zijn. Ik heb er trouwens nog niet over nagedacht wat ik met al dat geld straks ga doen. Ik besef wel dat het leven ingewikkelder zal worden…maar dat zie ik dan wel weer…Je moet daar niet moeilijk over doen.

Ik ging dus deze week maar eens op marktplaats snuisteren, want als je iets wilt verkopen dan moet je toch ook wat in huis hebben. Marktplaats blaasinstrumenten was de aangewezen plek en dan naar de rubriek klarinetten. Man man…wat een koopjes en ook nog de beste merken…dus ik maar bieden en het lukte direct. Geld netjes overgemaakt en binnen een dag had ik een mooie klarinet…nou mooi? Het mondstuk en de doos bleek van een goed merk te zijn… en dat was dan ook het enige…de rest was een bij elkaar gezocht zootje. Het was een plastieken kut ding. (een ander woord kon ik echt niet vinden)

Ik snel een mail gestuurd en vroeg of mevrouw deze klarinet op de rommelmarkt had gekocht en ja hoor…Ik kreeg netjes een mailtje terug met de bevestiging dat dat zeker het geval was…Ze stuurt me de helft van het bedrag terug, netjes zou je zeggen maar dan heeft ze nog goed verdient. Ze schreef ook nog dat ze er geen verstand van had…ze bedoelde de klarinet maar niet van het geld verdienen. Ik kocht 5 klarinetten in het goedkope segment en er waren twee een misser. Ja…ja…zuchtte de schrijver… de praktijk is de beste maar ook de hardste leerschool…

Een klarinet bestaat namelijk uit 5 delen en deze delen kunnen uit allerlei merken bestaan of liever gezegd helemaal geen merken en daar trap je mooi in…dus pas op als je een klarinet van een particulier koopt op marktplaats…kijk eerst even of deze verkoper (het zijn meestal vrijetijd verkoopsters) meerdere spullen aanbied, die ze waarschijnlijk (in mijn geval) eerst van de rommelmarkt haalt en dan te koop aanbied op marktplaats. De foto laat dan dat deel zien waar de inscriptie op staat van een goed merk. Das pas geld verdienen…ja toch…was ik zelf niet opgekomen…

De marktplaats saxofoon

Ik wist het al wel…handel is niks voor mij…maar toch zoals ik ben…nooit de moed opgeven. Het tweede object was een schot in de roos een hele mooie Selmer Alt saxofoon…en volgende week krijg ik een Buffet Crampon in huis…waar ik met angst en beven naar uitkijk…

Bij een saxofoon is het moeilijker om te knoeien, denk ik, want een saxofoon bestaat maar uit twee delen en een andere nek op een saxofoon is helemaal niet erg want als het niet goed is dan koop je een andere. Toen ik vroeger oude saxofoons rechtstreeks vanuit Amerika kreeg zaten hier ook addertjes onder het gras…de beker met een goed-merk-inscriptie werd dan gesoldeerd op een andere Kut saxofoon en zo werd je dan vervolgens professioneel bedonderd.

Conclusie

Ik zou zeggen geef een paar centen meer uit en koop van een eenpersoons reparatie-atelier want die wil zijn naam niet te grabbel gooien en heeft zeker weten… hart voor de zaak en je krijgt in alle prijsklassen een goed instrument. Deze lieden zijn ook op marktplaats te vinden.

Mijn raar idee is dat ik vanaf september zo’n atelier wil beginnen…lijkt me fantastisch… Je kunt dan aan de Dollard terecht voor een goed ouderwets klassiek instrument en nog belangrijker de kleine reparaties, waar je dan bij mag wezen. Voor de grotere klussen zoals uitdeuken werk ik dan samen met een muziekfabriek waar ik al jaren contact mee heb…of… moet ik toch maar achter de geraniums gaan zitten…want rijk zal je hier ook niet van worden…maar zeker weten wel gelukkiger als achter de geraniums.

Met de voorstelling ‘olwiefkenijs’ gaat het goed . Ik heb deze week weer werk aangenomen voor in het najaar en mijn streven is één keer per maand een optreden te verzorgen en dat zal zeker lukken.
Ik ben me wel aan het realiseren dat het straks voor mezelf moeilijk begint te worden wat ik allemaal aan het doen ben…als ik het overzicht maar niet verlies…daar ben ik dan, denk ik, meer mee bezig als geld verdienen en waar moet je er mee heen…op de bank zetten is ook al niet meer vertrouwd.

Groetjes
Tammo oet Wolndörp

Geen opmerkingen:

Een reactie posten