zaterdag 23 juni 2012

Logboek deel 70



Een tijdsbeeld over de voorstelling ‘Olwiefkenijs’ maar tevens ook een week blog over de ideeën en plannen van een oude eenvoudige voormalige dorpsdirigent die nu zijn zinnen, zoals ik de vorige keer al schreef, heeft gezet op het repareren van saxofoons en klarinetten.

Deze bezigheid doe ik al, met lange onderbreking, van kinds af aan voor mezelf en heb nog een tijdje oude saxofoons (nu een vermogen waard) gerepareerd voor het Noordermuziekhuis in de stad Groningen. Het huis bestaat niet meer en dat is jammer want het was vanaf de jaren 60 van de vorige eeuw een gezellige ontmoetingsplaats voor muzikanten.

De voorstelling ‘ólwiefkenijs’ is niet van de baan en loopt zoals het loopt maar klaar is klaar…Ik zal natuurlijk blijven berichten over de optredens. Deze week kreeg ik weer een aanbieding maar was de betreffende maand helemaal vol en dat kan gauw want ik treed 1x per maand op en moest omwille mijn eigen welbevinden deze aanbieding weigeren.

De nieuwe uitdaging

Vanaf mijn 10e jaar zijn de saxofoon en de klarinet een deel van mijn lichaam en als ik er nu zo over schrijf dan is het net of ik weer opnieuw vriendschap heb gesloten met mijn oude vriendinnen. Mijn tenor Sax (een SML) en Klarinet (een echte Frits Wurlitzer), heb ik ook al zolang en zijn nu inmiddels , vintage instrumenten, geworden. ‘Vintage’ betekent gewoon ‘klassiek’ maar dat Nederlands woord moet je in de saxofoon-wereld niet gebruiken want dat klinkt niet duur.

Mijn plan

Een rustige oude dag creëren, een werkdag zittend voor een werkbankje in een klein werkplaatsje met boven mij zo’n ouderwetse lampje als bij een kleermaker en dan een saxofoon of klarinet helemaal naar mijn wens klaarmaken. Ik heb al een paar ‘snoepjes’ gekocht op marktplaats en de werkplaats is ook al helemaal klaar. k Heb de familie niets verteld over mijn plan want dan haal je de boel ‘in t’ìnne.’
In t’ìnne is een Gronings woord voor wanorde veroorzaken maar je kunt het ook gebruiken voor allerlei andere zaken, die een Groninger dan kort samenvat in één woord…In t’ìnne….geweldig toch…

Internet

Ik heb de afgelopen 14 dagen op internet meer geleerd over deze instrumenten dan in mijn hele studietijd. Veranderingen en verbeteringen zijn ook hier niet uitgebleven. Je kunt nu voor allerlei zaken terecht op Youtube waar je op een duidelijke manier alles rustig kunt bekijken. Het was wel even moeilijk om de materialen en onderdelen te vinden die je nodig hebt om zo’n instrument te repareren en daar werk ik nog aan want de meeste materialen zijn alleen in het buitenland verkrijgbaar dus…ik blijf voorlopig nog even bezig…

De groeten van
Tammo oet Wolndörp

Geen opmerkingen:

Een reactie posten