zondag 16 juni 2013

Logboek deel 109


Het reclamebord



Een tijdsbeeld van de voorstelling 'Olwiefkenijs' en de rare ideeën van een gepensioneerde dorpsdirigent.

Het was me het weekje weer wel...ongelooflijk... twee bekeuringen voor te hard rijden in de stad. Ik kom als Ommelander nooit in de stad en als je er komt wil je toch ook flink meedoen met het verkeer en niet als een ouwe knakker of zondagsrijder nagewezen worden. Ik heb nu besloten nooit meer naar de stad te gaan...de stad kunnen ze voor mijn part zelf houden. 
Het rouwproces was snel voorbij want als je op een Leblanc Opus klarinet mag blazen verdwijnen alle zorgen. Ik vond het ook indrukwekkend hoe een man zonder zorgen tussen de demonstranten in Turkije op een piano begon te spelen. Iedereen vergeet dan even alle nare dingen, dat is toch wel het mooiste van muziek. Dit moesten ze meer doen vooral in oorlogsgebieden, midden tussen de vechtende partijen een mooi concert geven, zo van hé jongens kom er allemaal es even bijzitten, het leven kan zo mooi zijn.

 Het wekelijks verhaaltje in het Grunnegs uit de voorstelling 'olwiefkenijs.'

Het gaat over mijn stamboom vanaf 1250. Mijn familie leefde in meerdere dorpen in het oude Reiderland. Het zijn nu de verdronken dorpen in de Dollard. Olwiefkenijs betekent familie-berichten. Mijn stamvader heette Pude en moeder was Toaveloakster. Deze naam is generatie op generatie zo gebleven. Kinderen heetten dan weer Pude van Pude en als ze een vrouw kregen werd ze weer Toaveloakster.

Pude en Jaarfke in het Grunnegs

Pude haar n kameroad Jaarfke Wiepkes oet Zuudbrouk. Jaarfke ston bekend om zien prophecijen. Jaarfke zag dingen dij der nait waren. Hai voarde mit zien bootje van Winschoot noar Blijham en onder t voaren zag hai t woater veraandern in gruin laand. Hai voarde gewoon deur over t laand tussen de heu-oppers deur. "Mor goud dat hai in n bootje zat" zee Toaveloakster..."Ik zat lèst tot haals tou in t kreus."
Stientje van kraaierspoul achter Sibboeren zag ze vlaigen. Ze zag mìnsen op zeefkes deur de lucht vlaigen. Och zee Toaveloakster, dat binnen aal verhoalen van de widde wieven.
Pude zat der vol van en s'nachts begon hai der over te dreumen. In deurzichtege klaiden daansten de widden wieven om hom tou. Pude vuilde zuch net as n kat dij ze over rogge strieken, steert ging hom aal hoger stoan. Pude steeg onhoog en vloog in zien dreumen op n bezemsteel deur de lucht, Stientje achterop. Opains raip ze: "Het tocht hier." "Moust dien jas aansom aantrekken, knopen noar achtern" ruip Pude...en door vlogen ze weer hìn. Opains glee Stientje van bezemsteel oaf. Pude keek noar beneden en zag heur doar liggen mit de widde wieven om heur tou...Doar lag Stientje. Pude as de bliksem derhìn..."Gon mor nait kieken zee der aine ze hèt kop ter verkeerd op stoan."

Veel van de wonderbaarlijke dingen die gebeurd zijn in het Oldambt, Reiderland en Westerwolde werden al ver voor die tijd voorspeld door de grote profeet Jaarfke.
Het waren volksverhalen die altijd in het Gronings op de volgende manier begonnen. 'Veur joaren is t gebeurd.' De zogenaamde stuiverboekjes waar venters mee langs de deuren gingen werden gretig afgenomen. De verhalen werden toegeschreven aan de grote profeet van het Oldambt Jaarfke. Een profeet stond hoger in rang als een wikwief (waarzegster)Zo was er een Stientje van Kraaierspoul die toen al voorspelde dat mensen in zeefkes(vliegtuigen)door de lucht zouden vliegen. Meldine van Zoltkamp voorspelde dat er grote zijlen (sluizen) kwamen en het is allemaal uitgekomen. 

De Klarinet

Even weer met de beide benen op de grond en zonder bruggetje over naar het onderwerp 'de klarinet.' Mijn werkplaats is nu officieel, het bord hangt voor het huis. De opening is sober gehouden, alleen de buurman was erbij voor de goedkeuring of het ook waterpas hangt..
Het geeft enorm veel voldoening van een oud meestal verwaarloost juweeltje een zo goed als nieuw instrument te maken. De kenners zullen het niet met me eens zijn maar ik blaas net zo lief op een gerestaureerd instrument uit de jaren '50 als een polysymetrisch geboorde klarinet van nu. Je moet bedenken dat de instrumenten die ik inkoop vroeger meestal de beste in hun soort waren. Sommige student instrumenten zijn ook goed vooral de Getzen student bevalt me erg goed. Ik blaas nu op een Leblanc Opus en dat is met recht het paradepaardje van Leblanc. Super instrument, intonatie top, je kunt er alles mee doen en de glissando's glijden er zonder moeite uit. Ik blaas op een Goldtone 2 mondstuk en een goedkoop Chinees rietje. De rietjes uit China zijn niet allemaal super. Ik heb er nu verschillende geprobeerd en een paar merken zijn echt goed te gebruiken. 
Leblanc en Noblet waren in het midden van de achttiende eeuw twee aparte Franse bedrijfjes. Leblanc kocht Noblet omstreeks 1904 en bleef deze klarinetten maken onder de naam Noblet. Precies 100 jaar later in 2004 kocht Stainway/Selmer het bedrijf Leblanc en zo kom je weer bij Selmer terecht. Je kunt wel stellen dat omstreeks 1900 alle Franse bedrijven naar Amerika verhuisden.
Leblanc was s'werelds toonaangevende fabrikant van houtblaas instrumenten en produceerde onder de merknamen Leblanc, Noblet, Martin, Holton. Getzen werkte weer voor Holton en liet na een brand de klarinetten maken in Europa door Selmer, onder de naam Getzen. In 2004 ontstond de Conn-Selmer Inc.
Ik heb nog een Getzen de Luxe in huis en voor mij staat vast dat het een goede Selmer is. De klarinettenwereld bestaat niet alleen uit de familie Böhm-klarinetten want in Duitsland en de Oostbloklanden spelen ze op de Duitse Oehler klarinetten en dan praat je over een heel andere klarinet.

Groetjes
John Hoekman

Geen opmerkingen:

Een reactie posten