zondag 2 juni 2013

Logboek 108



Een tijdsbeeld van de voorstelling 'olwiefkenijs' en de rare ideeën van een gepensioneerde dorpsdirigent.

De voorstelling 'Òlwiefkenijs' is aan het dutten. Ik ben er niet veel mee bezig, even laten rusten, wel af en toe notities maken van de humor op straat. Ik stond laatst achter een boerderij met een boer te praten, die staan meestal achter de boerderij, toen zijn vrouw hem riep: "Moust thoes kommen." waarop de boer tegen me zei: "Ik mout weg... mien zwien piept."  

De economie

Wat een ellende...De EU ambtenaren hebben het moeilijk, geen dag vrij, zelfs op zondag zijn ze hun geld aan het tellen. Ze komen er niet doorheen en wij moeten nog meer bezuinigen de economie moet er weer bovenop. Rutte zei doe maar rustig aan, niet zo somber dat komt pas in 2014. 
Merkel was al aan de praat met China over de zonnepanelen, die zijn te goedkoop, het moet duurder, maar de Chinees kon geen Duits verstaan. 
Er komt straks ook een extra gas-tax op oude huizen, die verslinden teveel gas. t'Is opgezet pandoer zei mijn buurman...eerst pompen ze gas uit de grond dan komen er scheuren in de huizen en dat verhoogd dan weer de omzet...Ja... kreunde mijn buurman ...Je moet maar hoog opgeleid zijn...Dij verzinnen dij trucjes, een gewoon mìns komt doar nait op. Ik zei: "Nog nait ze gek, noaber, je hebt t zwien zeker piepen heurd" 

Het wekelijks verhaaltje in het Grunnegs uit de voorstelling 'olwiefkenijs.'

Het gaat over mijn stamboom vanaf 1250. Mijn familie leefde in meerdere dorpen in het oude Reiderland. Het zijn nu de verdronken dorpen in de Dollard. Olwiefkenijs betekent familie-berichten. Mijn stamvader heette Pude en moeder was Toaveloakster. Deze naam is generatie op generatie zo gebleven. Kinderen heetten dan weer Pude van Pude en als ze een vrouw kregen kreeg die de naam weer van Toaveloakster.

'Ólwiefkenijs' in het Grunnegs

Pude haar altied kop tou deur oet, ging voak noar Stockdörp in kroug van Jan Sloek...n bokje smoren. Pude kon ook nait bèst in  t laand blieven. Hai haar doar n gezelschop magie Lèmperd oet Potkaaste. Magie was wat lös aan t rouer. Noaber zee: "denk t er om Pude vremd goan kin gain winnoars. "Och" zee Pude din..."mitdoun is ook belangrieker as winnen."  Toun op zekere dag de stòrm weer deur t Raiderlaand hoelde en Donar op zien striedwoagen over de wolken dunderde brak de diek bie Jansum. De diek brak altied bie Jansum en de mìnsen nuimden dat 'Jansums-gat.' Magie vernam niks...n dik stuk in de kroag lalde ze het laid: "Doar achter diek is t woater, doar achter diek stroomt de Eems."
"Was t mor zo" ruip kastelain "ik ston der al mit vouten in." Magie was zo doen ze zat op n teems in 
t schuutje te pissen en ruip  "t Zal mie es nij doun, tou wat gat het  nou weer oetkomt." 

Altied kop tou deur oet = was nooit thuis
n Bokje smoren = een (Bokma) borreltje drinken.
Nait bèst in t laand blieven = vreemd gaan.
Wat lös aan trouer = nam het niet zo nauw met de mannen.
n Teems = een zeef op een melkbus.

De klarinetten en Selmer

De merken...Je ziet door de bomen het bos niet meer. Conn-Selmer, Buffet Crampon en Leblanc zijn toch wel de westerse marktleiders. Vele kleine en middelgrote bedrijven zijn wel door de één of ander overgenomen. Conn-Selmer produceert en distribueert zijn producten onder verschillende namen waaronder de houtblaas-instrumenten zoals Amstrong, Artley, Leblanc, Holton, Vito, Conn-Selmer,Noblet en meer.
Mijn voorkeur gaat nu tijdelijk uit naar Getzen. Getzen werkte vroeger omstreeks 1940 bij Holton en begon in 1949 een eigen bedrijf. Na een brand liet Getzen klarinetten bouwen in Europa o.a. bij Selmer. Ik heb deze week een pracht instrument aangekregen uit Amerika namelijk een Getzen de Lux, nog niet geprobeerd maar ziet er veelbelovend uit en is op het eerste gezich een luxe Selmer. De volgende week krijg ik nog een super-instrument van Leblanc. De leblanc Opus het vlaggeschip van Leblanc dus vol verwachting klopt mijn hart. Conclusie : Selmer is goed en Getzen tijdelijk mijn favoriet.

Groetjes
John Hoekman

Geen opmerkingen:

Een reactie posten