maandag 13 januari 2014

Logboek deel 126

Veendam


Een tijdsbeeld van de voorstelling 'olwiefkenijs' en de rare ideeën van een gepensioneerde dorpsdirigent in een drieluik-blog.

Het is 12 januari een leuke zonnige dag temperatuur 6c.

Beschouwing

Het nieuwe jaar is begonnen en we gaan met goede moed het jaar in. Ik wens dan ook een ieder een gezond 2014 en denk erom...

 Die meent wat te zijn is bezig met niets te worden.

Ik gaf de afgelopen week twee voorstellingen die weer goed waren en dat geeft positieve energie die ik zeker nodig heb om het nieuwe jaar goed te beginnen. Aanstaande dinsdag 14-1-14 ga ik met ‚olwiefkenijs’ naar Wildervank aldaar de Anbo leden op te vrolijken, daarna Vliethoven Delfzijl waar ik alleen mooie kiekjes laat zien met veel muziek want de demente mensen zullen niet zitten te springen om mijn grapjes, overigens ik doe dit met veel plezier voor deze mensen.

Verslag laatste voorstellingen

Ik mocht voor de leden van een kegelclub in Delfzijl ‚olwiefkenijs’ vertellen. Ik merk vaak, zo ook hier, dat de mensen even in het verhaal moeten komen, vandaar dat ik iets bedacht heb. Ik kom nu op als een ouderwetse schoolmeester. Mijn klas is ‚het publiek’ en waant zich terug in de tijd dat ze vijftien jaar oud zijn. Het schept ook meer orde in de klas want als iemand een woord niet begrijpt dan steke men de vinger omhoog...Het woord ‚kedovvels’...ja wat is dat ook al weer...en de klas helpt. Ik heb dit de laatste voorstelling in Holwierde gedaan en het is super goed ontvangen.

Een korte inleiding in het Nederlands over de verdronken dorpen van de Dollard, de overstromingen enz. tot slot zal ik dan één van mijn leerlingen naar voren halen namelijk Tammo die het verhaal doet over zijn familie, die daar oorspronkelijk vandaan komt. De opkomst van Tammo, mijn leerling is direct leuk want dat ben ik zelf in een ander typetje. Ik heb besloten dit vanaf nu bij ieder hoofdstuk te doen.

De voorstelling groeit...Hoofdstuk één is de aardrijkskundeles...hoofdstuk twee de geschiedenisles en drie is maatschappijleer. Je kunt het jaar toch niet beter beginnen en mede door mond op mond reclame rinkelt de telefoon al aardig door mijn bescheiden klein huisje.

Nieuws

Ik kreeg een uitnodiging van het CultuurHuis in de stad om de introductie mee te maken van hun nieuwe website, voor (muziek) kunstenaars, tekstschrijvers, die zich bezighoudt met de Groninger taal.
Ik dacht zo bij mezelf... moet ik maar eens een keer heen gaan, een keer weg uit de klei. Ik dacht zo bij mezelf...de website zal wel gespekt worden met een dikke subsidie en ze moeten natuurlijk mensen mobiliseren om de indruk te wekken dat er enorme belangstelling voor bestaat. Een site als deze miste ik nog net op het internet. Ik zal ze dus niet in de weg staan...ik ben benieuwd.

Misschien ben ik ook weer een te nuchtere Grunneger om het nut ervan in te zien. Ik denk dat het van en voor de kunstenaar zelf is die meestal in een soort tunnelvisie met zich zelf bezig is op zo’n site. Het publiek wordt vergeten en dat zijn toch de werkgevers van de doorsnee dorpskunstenaar.
Men had beter de organisatie’s kunnen benaderen om kennis te maken met zo'n site zodat zij op een toegankelijke manier een keuze kunnen maken voor hun Groninger middag of avond, en dan met een beetje ondersteuning. Dan pas bereik je meer synergie zoals het mooi staat beschreven in de cultuurnota.

Organisatie’s zoals Huisvrouwen, Anbo of Vrouwen van Nu... krimpen en de zaaltjes worden nog gevuld met doorsnee 30 tot 40 mensen. Nog niet te spreken over de opgeheven blaaskapellen of toneelverenigingen waar menig dorpsmuzikant of grappenmaker een avondje werk had.

Zoals ik in mijn eerste artikeltjes (vanaf 2006) schreef is het beschikbare geld voor cultuur voor degenen, die het dichtst bij het subsidie-potje zitten, vervolgens snel een stichting uit de grond stampen en zonder problemen een 'format’ bedenken of jatten waarvoor de beschikbare subsidie gebruikt zou kunnen worden. Vaak gebeurt dit in deze regio nog onder de vleugels van een politieke partij door hoger opgeleiden het zogenaamde links lullen en rechts vullen.

Ik weet me nog te herinneren de voorstelling Occis...één keer opgevoerd...en is de synergie tussen de organisatie's er beter van geworden, heeft het vruchten afgeworpen? Over het verstrekte absurde subsidie-bedrag wordt niet meer gesproken. Kijk... en dit geeft me weer negatieve energie voor het nieuwe jaar en ik had me nog zo voorgenomen alleen met die dingen bezig te houden of met mensen om te gaan die me positieve energie geven. Ik twijfel dan ook weer of ik wel naar de stad ga voor de introductie van deze mooie site.

Groetjes
John Hoekman















Geen opmerkingen:

Een reactie posten