zondag 7 juni 2015

Nieuw Olwiefkenijs juni 2015



Het mannetje met de zeis
 
5-6-2015
Een tijdsbeeld van de voorstelling 'olwiefkenijs' mitsgaders de rare ideeën van een gepensioneerde dorpsdirigent.

Beschouwing,

Het is vandaag eindelijk dan zover, de zon staat hoog aan de hemel, de warmte die de natuur zo brood nodig heeft, overspoeld het Groninger landschap. Koolzaadvelden, vogels zingen alsook de zwaluwen hebben het druk. k Ga zo dadelijk met mijn zeis naar het land om een hap gras te maaien voor de ponys alsmede genieten van de rust, alsof iemand dat interesseert zou je denken. Het geeft toch een beeld hoe het nog kan op het Groningse platteland in het jaar des Heren 2015. De menselijke invloeden van buitenaf, de wereld om me heen, geven me echt niet zo'n vredig, rustgevend gevoel, tenminste ik kan er niet zo van genieten als het vertoeven in de natuur. 

Journalisten en opiniepeilers hebben het er ook druk mee alsook Youp van't Hek kan zich uitleven, man moet er per slot van leven. Ik vraag me af of de rijke bovenlaag wel eens gehoord heeft van de man met de zeis. Ik zie het beeld al voor me alsmede hoor ik ze honend, met een grijns van oor tot oor zeggen...een mannetje met een zeisje? Je zult denken of dat nou zo belangrijk is maar als alles vervlogen is bij de bovenlaag komen ze bij de man met de zeis terecht. De kerken lopen weer vol, er wordt geluisterd naar klassieke muziek. Al die hoge bonusen, geld en macht gedoe is tijdelijk, benevens in een handomdraai stort alles in gelijk een kaartenbak. Mensen leren geen moer van de geschiedenis het herhaalt zich telkenkere weer...Alleen je hebt als onderlaag verdomde pech als je in zo'n tijdelijke flow zit...als vluchteling in een bootje met vrouw en kind op de Middelandse zee dobbert, dan zou je de bovenlaag het weet ik wat wensen. Dit doet me denken aan de middeleeuwen toen de plattelanders Egge Addinga dood sloegen bij zijn burgt te Wedde. Egge Addinga plunderde van de onderlaag. Het is toch belachelijk dat in het jaar des heren 2015 zo’n slordige 600 jaar later niets is verandert...en... ik zie net als onze grote Frieze profeet Jaarfke nog een groten brand woeden in Europa.

Traauw nait mit joen bloudje om t goudje

Want as t goudje is verteerd,

zit je allint mit joen bloudje in hörn van heerd.


Olwiefkenijs,

Nieuw Cabaret-Olwiefkenijs komt er aan, beter dan ooit. Tammo gaat uitpakken met meer filmmateriaal en muziek. Maagie de vrouw van Tammo's vriend Tjoam kan Tjoam er niet bovenop krijgen. Tjoam maakt zich overal dik om...de melkboer stopt ermee, de dorpswinkel kan niet meer oet...daar kan Tjoam zich behoorlijk dik om maken. Maagie heeft er de handen vol aan om Tjoam er bovenop te krijgen...Als Tjoam er bovenop is dan maakt hij moezenusten...zo van wat zullen de mensen ervan zeggen dat een vrouw hem er bovenop geholpen heeft...Maagie stelde hem gerust ze zal hem nooit laten vallen, bij die gedachte kon Tjoam ook niet klaarkomen. Tjoam maakt de overgang mee van dorpswinkel tot zelfbediening. Hij wordt een verschieter, krijgt een eetverslaving. De reclame-boodschappen hebben hem in zijn greep. Magie zorgt ervoor dat Tjoam bij de kloare-koppen-school (universiteit) in de stad aan de slag kan als proefkonijn. Tjoam leert hier omgaan met zijn verslaving, maar hij valt wederom in een zwart gat...hij ziet er geen gat meer in en Tammo zal hem verlossen.

Groetjes
Tammo



 

 

 

 

 

 

 







 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten