zaterdag 7 november 2009

Logboek deel 21

Hoi apmoal,

Het is zondagmorgen 8-11-09 en ik heb even weer de drang om een stukje te schrijven. De laatste tijd of beter gezegd de laatste week ben ik aan het 'brain'-stormen... met de vraag of ik het nieuwe koor nu wel of niet meerstemmig laat zingen. Ik kan dan altijd moeilijk een keuze maken.

Ik besloot maar eens met een uitgever te bellen en die vertelde mij..."joh.. laat ze toch voor het vaderland weg zingen, wij hebben er niets voor, dat soort koren kennen we wel..."
Een andere dirigent, in dezelfde situatie, vertelde mij dat zijn koor het meerstemmig zingen nèt een beetje begon te begrijpen maar de leden toen onderling 'mot' kregen. De helft stapte op, dus water naar de zee brengen.

Ik sta nu voor een koor waarvan de mensen op dezelfde manier zingen als in 1600.
Nee...wat schrijf ik hier voor doms. In 1600 zongen ze veel beter neem maar eens de koren uit de 50e jaren die zongen allemaal van het blad en...meerstemmig. De laatste jaren is door de shanty-beweging deze manier van zingen eigenlijk ontstaan de shanty-mensen zongen voor het vaderland weg... dat moest want zo zongen de zeelui vroeger ook op de schepen (is dat wel zo?) maar na enige tijd werden vele mensen de shanty's 'zat' en de amusementskoren ontstonden en gingen op dezelfde voet verder namelijk "voor het vaderland weg zingen." Nu...staan de dirigenten voor de taak om deze koren een gezicht te geven en wat staat in de cultuurnota..."hier moeten we wat aan doen...we moeten ons organisatorische vermogen inzetten." Je raad het al...er gebeurd helemaal niets en het geld dat beschikbaar is?...nou die zijn wel goed voor andere feestjes.

Misschien is het ook wel weggegooid geld want ik zit nèt te bedenken dat deze koren over 5 of 6 jaar niet meer bestaan. De gemiddelde leeftijd is nu in de zestig en over vijf of acht jaar zijn deze mensen de zanglol wel zat. De dorpskoren en blaaskapellen zie je nu al één voor één verdwijnen. Ik geef de popkoren een betere kans, ze hebben meestal professionele arrangementen + bijbehorende Cd,s en... de leeftijd is oké en... meestal ook goed opgeleide dirigenten. Een grotere club betekent meer inkomsten en dan kun je betere investeringen plegen bijvoorbeeld in bekwame dirigenten en arrangementen. Dus in de toekomst zien we dit soort koren vooral in de grotere steden en zijn de shanty en amusementskoren op het platteland (op een paar oudjes na) verleden tijd...waar maken we ons druk om.

Fanatieke kleine zanggroepjes blijven bestaan maar dit vergt van een ieder koorlid een grotere bijdrage en daar zouden de beleidsmensen in moeten investeren want zij alleen kunnen een dorp nog muzikaal op de kaart zetten.

Moi è
John Hoekman

Geen opmerkingen:

Een reactie posten