woensdag 28 oktober 2009

Logboek deel 20

Moi apmoal,

Nu...week 43 was me wel een weekje...Deze dorpsdirigent heeft het wel weer getroffen tussen de mensen. Het gemengde koor uit Bellingwolde had afgelopen maandagavond een bewogen vergadering, zoals ik vernam van de secretaris Jan de Westerling. Speerpunten waren toch wel dat de Hollanders geen Gronings willen zingen en dat waren er van de 18 aanwezigen 5 personen. Maar er was nog een ernstig punt...en dat namen ze de dirigent zeer kwalijk.
De dirigent had tijdens de repetitie tegen een Hollandse dame gezegd..."Lèllebel"... De stemming was 13 vóór de dirigent en 5 tegen en in een goede democratie winnen dan de 5 Hollandse tegenstemmers. Ik vraag mij af of dit ook gebeurd was in de prov. Friesland.

Maar er was nog iets en dat vond ik weer niet zo mooi. Ik was aangenomen, door de voorzitster, onder de voorwaarde dat het koor aan mijn project zou gaan werken en dat had de voorzitster nou nèt vergeten te zeggen aan de leden.

Gisteravond was mijn eerste optreden bij het koor in Winschoten. Een ongeslepen diamant...
We hebben zo maar wat Duitse, Nederlandse, Neandertaler en Grunneger liedjes gezongen en er zitten hele bruikbare stemmen tussen. Het is een gemengd koor met een leuk orkestje erbij. Zowel de mannenstemmen als de vrouwenstemmen zijn goed verdeeld en zelfs nog 4 barytons dus wat wil je nog meer en wat eigenlijk belangrijker is de mensen hebben er zin in. Het klikte meteen en toen ik een extra repetitor aanstelde viel dit in goede aarde. Deze persoon is onze enigste (en niet het bestuur) aanspreekpunt en conflicten-oplosser en zal ook mij op de vingers tikken als ik weer ...lèllebel...zeg.

Moi è
John Hoekman

Geen opmerkingen:

Een reactie posten