vrijdag 9 maart 2012

Logboek deel 61




Reiderland nu de Dollard

09-03-2012
Een tijdsbeeld over de voorstelling‘Olwiefkenijs.’ Een cabaret/muziek voorstelling over mijn ‘familie.’ Mijn ‘familie’ die vroeger leefde in een ‘spitkeet’ in het verloren Reiderland. Mijn ‘stambouk’ gaat terug naar het jaar anno 1250.
Ik heb dit gemaakt omdat ik wilde weten…hoe ze klok keken…hoe en waar ze werkten…hoe ze zonder papier op de poepdoos de billen schoon kregen…wat ze aten…en ga zo maar door...allemaal van die kleine dingen in en om het huis, waar je nu niet meer over nadenkt laat staan de kinderen. Ik heb over ieder onnozel onderwerp een hoofdstukje gemaakt en een hoofdstukje bestaat uit twee delen namelijk…1)Tekst---2)Lied+beelden… De teksten zijn in het oud Gronings. Deze oude taal moet ik af en toe nog uitleggen aan de Groningers zelf…dat is dan wel weer grappig.

Ik had gisteravond in Delfzijl een hele leuke voorstelling, voor een kleine groep van zo’n 50 mensen. Heel veel bekenden, zoals men zegt een thuiswedstrijd. Ik vertelde vanmorgen mijn buurman over het succes en die had zijn antwoord natuurlijk weer direct klaar…”Waren zeker veul doven bie” en over dat laatste had ik goed nieuws voor hem. Aan het begin van de voorstelling vroeg een man of ik een kabeltje kon leggen vanuit mijn mixer naar zijn (huis)mixer om zodoende draadloos de slechthorenden te voorzien van geluid. t’ Is toch geweldig dat dit allemaal kan.
De voorstelling was in een woongemeenschaps-huis een soort kamer concert. Deze woonvorm zie ik steeds meer en de kleine zaaltjes zijn enorm geschikt voor kleine voorstellingen.

Er werd nog een traantje weggepinkt toen het over de dorpen Weiwerd, Heveskes en Oterdum ging. Deze dorpen zijn verdreven door de expansiedrang van het havenschap die het land moest gebruiken om er fabrieken op te bouwen…de grote toekomst van Delfzijl een tweede Rotterdam. Nou… Ze hadden de fabrieken beter in het Eemshaven-gebied kunnen plaatsen.. dan was Delfzijl en de route door de dorpen nu een toeristische trekpleister geweest. De mensen van gisteravond zijn in deze dorpen voor een deel opgegroeid en bij het zien van hun oude school roept dat natuurlijk herinneringen op waar dan in de pauze nog druk wordt over nagepraat…mooi toch…

Mijn nieuw avontuur

Ik heb verleden week een ander soort track opgestuurd naar ‘legaldownload’ en de radiostations in het zuiden des lands, o.a. radio Baarle, hebben het weer gretig gedownload voor hun playlist, maar… niet zoveel als de vorige week. Ik heb nu voor een andere vorm gekozen namelijk… Deel 1 intro--Deel 2 epiloog--Deel 3 liedje… en dat vinden ze denk ik niet zo aantrekkelijk als gewoon een onnozel liedje.
In het noorden was radio Menterwolde weer van de partij…leuk leuk…

Groetjes
Tammo oet Grunn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten