donderdag 29 januari 2009

Logboek DEEL 3


Deel 3

Hoi,
Hier een overzicht hoe de ambtenaren van Oost Groningen de regionale Cultuurplannen Oost Groningen uitvoeren.

7 november 2006,
Ik heb de fractievoorzitter gebeld in Beerta, maar die zat in de beschouwingen en kon mij niet te woord staan.

14 november,
Ik belde de ambtenaar van Winschoten, maar die zat in een vergadering en ik moest even weer bellen.

15 november,
Ik belde weer, maar de ambtenaar zat in een vergadering en ik zou tussen 3 en 4 uur een kans maken.

15 november,
De theaterwerkplaats gebeld, geen gehoor en dus ingesproken, nooit meer iets gehoord.

15 november,
De ambtenaar in Winschoten nog een keer gebeld...en ja hoor...contact.
Ik vroeg onozel of mijn stukken over mijn project ook duidelijk waren.
De ambtenaar deelde mij mee: De stukken zijn duidelijk!
Dit wilde ik graag horen! Mijn conclusie was dan ook dat de ambtenaar van het provinciehuis mij behoorlijk bij de neus nam.
Nu komt het:
Ik antwoordde de ambtenaar dat men de stukken op het provinciehuis niet duidelijk vond, waarop de ambtenaar zei: Oh...ik heb nog iemand aan de andere lijn kunt u even een minuutje blijven hangen. Dit minuutje werd een kwartier en het werd 20 minuten. Ik kreeg de indruk voor lul te staan. Een kwartier later belde ik weer en een medewerker zei dat de ambtenaar in een bespreking zat...dus Hans Kazan was verdwenen.

De maat was vol en ik besloot dit logboek te verspreiden, maar aan wie... Als eerste koos ik de vriendelijke fractievoorzitter in Beerta.

15 november logboek verstuurd.
19 november de fractievoorzitter aan de telefoon, ha...ha...effect.

Zijn antwoord:"Hoekman je bent verstrikt geraakt in de ambtelijke molen en als ik je een raad mag geven hou dit logboek voor jezelf. Ik wil een deur open maken bij de wethouder en ik wil mij sterk maken voor een gesprek. Er is ergens nog wel een potje om een start te maken. Mevrouw de geschiedschrijfster heeft zich al gesoldeerd en je pakt het te groots aan probeer het nu maar eerst hier en als we overgaan naar Winschoten (herindeling) ga jij automatisch mee en kun jij ook uit de vijver vissen. Een tip maak er een stichting van, je werk spreekt me aan en ga door. Ik heb met de ambtenaar van de gemeente gesproken en deze dacht ook dat het om een subsidie aanvraag ging en niet om een idee. Tip: hou het zakelijk."

Maatschappijleer van de fractievoorzitter,
De wethouder krijgt een stapel papieren en moet deze tekenen, doorlezen is onmogelijk. Ik vroeg: 'Wie leest dan?" Antwoord: "De ambtenaren."
Dus de aanbeveling komt dan wel van de ambtenaar, die mij vertelde dat er niet naar de inhoud wordt gekeken, of is het een routine geworden en is ondersteuning alleen voor gesoldeerde mensen.

16 november,
De fractievoorzitter gemaild dat ik afzie van zijn voorstel.

Ik had dus succes geboekt met dit logboek, alhoewel ik wel gemengde gevoelens had om het te versturen. Maar de woede steeg ook. Waar komt het geld terecht. Er is ieder jaar 100 000 euro uitgetrokken om in Oost Groningen de cultuur te stimuleren en de ambtenaren moeten (volgens de cultuurnota) hun organisatorisch vermogen inzetten om met de mensen in het veld (de verenigingen) in gesprek te gaan.

16 november,
Dit logboek verstuurd naar het provinciehuis en dat lees je de volgende keer in DEEL 4.
Dit was weer John Hoekman, Dollard muziek, Woldendorp.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten