woensdag 28 januari 2009

Logboek DEEL 1

Dit is een logboek van een dorpsdirigent in Noord-Oost Groningen vanaf 2006. Het moet een beeld geven over de muziek-verenigingen-cultuur op het platteland anno 2000-2010. Het geeft ook een beeld over het werk van de mensen die het beleid zouden moeten uitstippelen.

Mei 2006,
Citaat RCP(regionale cultuur plannen):
'Heb je een idee of wil je in een netwerkgroep en weet je niet hoe, neem dan rechtstreeks contact op met het provinciehuis.'

Ik heb mij aangeboden om plaats te nemen in een netwerk organisatie van de RCP , echter nooit meer iets gehoord en hier is alle ellende mee begonnen.

Ik voelde mij een echte veldwerker omdat ik o.a. 25 jaar dirigent was in Finsterwolde.


Mijn idee was:
A) Een muziekproject te schrijven over de verdronken dorpen in de Dollard. (2006)
B) Om in een netwerkgroep mee te werken. Geen subsidie aanvraag!!

Juni 2006,
Ik heb een afspraak gemaakt met de stichting geschiedschrijving Oost Groningen. Ik vertelde over mijn idee en voornemen. Het was een informatief goed gesprek en aan het einde van het gesprek vertelde de mevrouw: "Maak je maar geen zorgen over geld want dat is er voldoende en het wordt niet gebruikt en dat is zonde." Ik had niet eens over geld gesproken. Nooit meer iets gehoord.

Citaat RCP,
Idee kenbaar maken bij de werkgroepen (=ambtenaren van de gemeentes) door rechtstreeks contact op te nemen of het bijwonen van oploopavonden.

Voor de zomervakantie 2006,
Ik heb telefonisch contact opgenomen met de drie gemeenten en de gesprekken waren positief en dus een goed gevoel om door te gaan. Ik hoefde me geen zorgen te maken, de subsidies zouden geen probleem zijn want daar hadden ze wel mensen voor, aldus de ambtenaar van Winschoten.

Juni 2006,
Ik heb een mail gestuurd naar de gemeentes over mijn plannen (1e mailing). Het project ter kennismaking aangeboden. De mailing was dus geen subsidie aanvraag. Ze schrijven immers: 'Maak je idee kenbaar' en volgens de cultuurplannen moeten zij hun organisatorisch vermogen dan inzetten.

Scheemda, 30 augustus 2006 gebeld,
Ik kreeg geen bericht en na telefonische navraag werd meegedeeld, wat ze er mee moesten. Terwijl in de cultuurplannen (12x... op 5 bladzijden) staat dat de ambtenaren hun organisatorisch vermogen moeten inzetten om de cultuur te stimuleren. Scheemda was dus kort en krachtig.

31 augustus gemeente Reiderland gebeld,
"Sorry dat ik zo laat reageer, een drukke week gehad want ik werk hier maar drie dagen vandaar, " aldus de ambtenaar. "Ik print het uit en ga het volgende week echt goed lezen. Op het eerste gezicht ziet het er goed uit, maar ik wil het even goed lezen." Niets meer gehoord.

Provinciehuis gebeld,
"Ik kom na 4 september weer terug en zal het dan behandelen," zo deelde de mevrouw mee. Niets meer gehoord.

13 september Winschoten gebeld,
Uw initiatief wordt binnenkort regionaal besproken. Ik hou u op de hoogte, aldus de ambtenaar van Winschoten.

21 september Winschoten weer gebeld,
Heden ochtend is uw voorstel behandeld door de beleidsambtenaren van RCP Oost Groningen. Het provinciehuis zal binnenkort op korte termijn hieromtrent contact met u opnemen, zo sprak de ambtenaar van Winschoten. Niets meer gehoord.

Citaat RCP
Voor expertise wordt theaterwerkplaats Groningen aanbevolen.

Eind september. 2e mailing naar de 3 gemeentes DEEL5
Boekje 1, over de verdronken dorpen in de Dollard, laten drukken en verstuurd naar de ambtenaren + de theaterwerkplaats Groningen. Deze werkplaats gebeld en het antwoord was: "Die erover gaat is niet aanwezig." Niets meer gehoord.

Telefoongesprek: Het huis van de Groninger cultuur,
Het was een goed gesprek. Citaat: 'Als de gemeentes goed reageren, komt het bij ons terecht en wij zullen je dan verder helpen.'

Dus tot nu toe niets gehoord van wie dan ook. Het is verstuurd of het wordt behandeld.
Volgende keer weer verder met DEEL 2)

Groetjes
John Hoekman.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten