vrijdag 30 januari 2009

Logboek DEEL 5

DEEL5

Een logboek over de cultuur-ambtenaren die volgens de regionale cultuurplannen hun organisatorisch vermogen moeten inzetten om het culturele klimaat wat zonniger te maken.

Ik kwam in de loop van 2007 stomtoevallig terecht bij een boer in de polder om zijn pony's te bekappen (voeten verzorgen). Natuurlijk ging het al gauw over mijn project en over de verdronken dorpen.
Hij begon over een stichting die net was opgericht in opdracht van onze bekende geschiedschrijfster en waar zijn vrouw voor gevraagd was. Ze hadden 100 000 euro gekregen van de regionale cultuurplannen (RCP) Oost groningen voor een theaterstuk. Het zou dan plaatsvinden in 2008. Nou...nou...nou...en de verenigingen maar met de sinaasappelen lopen om de kas sluitend te krijgen, dacht ik.
Je raad het al het geld was bedoeld voor het grote feest: "Occis" een ballonnenfeest want wat hebben de verenigingen en het culturele klimaat hier mee te maken. Oh...nu snap ik ook waarom mijn project van tafel moest. Waarom zagen andere instanties wel iets in mijn plan en steunden mij en nog iets ik kreeg ook nog iets van de gemeente Reiderland natuurlijk uit een ander potje.

Oh wat zag en las ik....bekende gesoldeerde (een uitdrukking van de fractievoorzitter) namen werkten aan Occis mee. Ik had in 2006 nog een idee gelanceerd en tot mijn verbazing kwam mijn idee weer letterlijk en figuurlijk boven drijven in 2009, was het toch gepikt? Wie de schoen past trekke hem aan. Het idee over een verdronken dorpje te bouwen had ik in 2006 geoppert aan de geschiedschrijfster.

Van een idee tot aan een hoorzitting op het provinciehuis en je denkt nog steeds dat die mensen onafhankelijk zijn. Tijdens de zitting kwam ik in aanraking met een nieuw gezicht op de cultuurstoel Oost Groningen een heel aardige mevrouw maar dat waren ze allemaal.
Ik ben nu ook opgenomen op de lijst van mensen die iets betekenen voor de regio het was een lange weg...dat wel.
Waar gaat het volgende potje heen? Want in deze moeilijke tijden is er nog genoeg geld werd mij verteld.
Dit was dan John Hoekman, Dollard Muziek, Woldendorp.
Je kunt me altijd mailen. J.Hoekman17@kpnplanet.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten