woensdag 7 oktober 2009

Logboek deel 16

Moi apmoal


Het is nu 7 okt. 2009 en ik ben nu al een paar weken bezig met de repetities bij het dorpskoor in Bellingwolde. De eerste weken was aftasten en heb ik veel vertelt en laten zien over mijn Grunneger project.
Maar...
Er is alweer een ander probleempje opgedoken. Het koor uit Bellingwolde bestaat niet alleen uit Groningers maar ook uit Hollandse boetenòfsters en ze willen geen Gronings zingen, volgens het bestuur. Nou..dat was even schrikken. Het is een gemengd koor (had ik kunnen weten)...geen probleem toch...zou je denken en we hadden toch afgesproken dat we mijn Groninger project zouden doen.

Ik herinner mij nog de jaren 50 van de vorige eeuw toen de eerste Hollanders in Delfzijl aankwamen om bij de Akzo te gaan werken, nou die hadden het niet gemakkelijk vooral...zeker niet... de kinderen die bij ons op school kwamen. Hollandse kak...(dit onderwerp moest ik natuurlijk wel even verwerken in mijn project.) Wij...die boers spraken deelden de klappen uit aan zij...die Hollands spraken. Maar...ze hebben zich vermeerdert en vermengd want er zaten toch wel schiere wichter tussen...en het resultaat was dat ze nu op hetzelfde schoolplein Hollands spreken, mede omdat wij die boers spraken ook Hollands zijn gaan spreken.

Maar ...je zult denken...wat een onzin..wie denkt daar nu nog over na. Nou hetzelfde zie je nu toch met de buitenlandse mensen die in ons landje komen waar iedereen zich zo druk over maakt. Ze gaan zich vermeerderen en vermengen en straks spreken we....??? Ik vind alles niet zo erg als je maar je eigen identiteit niet gaat verloochenen.

Moi è
John Hoekman

Geen opmerkingen:

Een reactie posten