dinsdag 13 oktober 2009

Logboek deel 18

Moi apmoal

Gisteravond 12-10-2009 heb ik een leuke repetitie gehad met het dorpskoor uit Bellingwolde. Mijn eerste vraag was aan de boetenòfsters of ze mijn Groningse muziek wel mooi vinden en het antwoord was boven verwachting: Mooi hoor... niks op tegen, maar...af en toe ook een Hollands liedje en daar kan ik mij wel wat bij voorstellen. Was het bestuur vorige week dan even te voorbarig geweest om iets anders te beweren, eigenlijk een storm in een glas water?...of heerst er een beetje angst om een lid te verliezen en dit laatste is zeker terecht want met 20 leden kun je eigenlijk niemand missen, maar is dit niet identiteit verloochenen? Ieder lid heeft nu 4 liedjes naar eigen keuze opgeschreven en de repertitor (mijn rechterhand) overhandigt mij volgende week de lijst en democratischer kan het toch niet, dacht ik zo...De repetitie was geweldig mede door het samenspel van opmerkingen door de leden dwz één tegen allen en geen grapjes in een afzonderlijk groepje waar de rest niets van mee krijgt. Ik dacht op een gegeven moment dat hier een leuk televisie programma in zou zitten door een verborgen camera op te stellen en dan een samenvatting van een paar repetities te maken. Er is ook een Duitse mevrouw bij het koor en toen ik zei "Platsen sie zich" inplaats van neemt U plaats barste het koor los. We praten dan Plat Duuts en Gronings door elkaar en het verschil is nauwelijks te merken. De Hollanders die ik soms een beetje negatief neerzet vinden dit harstikke leuk en beginnen al in te burgeren. Ik leer ze dan niet alleen meerstemmig zingen maar ook tussendoor de boerse woorden uit te spreken plus een beetje regio geschiedenis en dat pruimen ze wel tot nu toe...want je weet maar nooit...Dus een repetitie van een dorpskoor kan toch ook nuttig zijn om regio cultuur te onderwijzen inplaats van "de klok van Arnemuiden" te zingen en dan nog één en dan nog één....

Moi è
John Hoekman 12-10-2009

Geen opmerkingen:

Een reactie posten